Social media crowdsourcing 2.0: C&A Fashion Like

Ondanks dat in onze Europese contreien het modemerk C&A misschien niet langer meer tot de top van de voedselketen behoort, haalt de Braziliaanse divisie van het merk nog steeds alles uit de marketingkast. Recentelijk pakten ze, in samenwerking met reclamebureau DDB Brazilië, weer uit met iets wat niemand hen ooit al had voorgedaan… Facebook Likes in de C&A-winkels, alsjeblieft!

Facebook community steekt een handje toe

Moederdag nadert en je hebt nog steeds geen geschenk! Je rept je naar de kledingwinkel en begint koortsachtig spullen uit te zoeken die mama mogelijk leuk zou kunnen vinden. Inderdaad ja, mogelijk leuk zou kunnen vinden. Dan maar voor een cadeaubon gaan? Maar dat is toch zo onpersoonlijk…

De bovenstaande situatie is maar al te herkenbaar. Een leuk geschenk vinden voor je ouders kan vaak veel weg hebben van een mission impossible. Maar zo ver moet je het zelfs niet gaan zoeken… De dames onder ons zullen al vaak genoeg voor de hartverscheurende keuze hebben gestaan tussen dat schattige blauwe kleedje, of dat stijlvolle vestje. En voor de mannen onder ons is het niet noodzakelijk een beter verhaal: ondanks de onbetwistbare ‘expertise’ van de vrouwelijke wederhelft over wat al dan niet mooi bij ons past, hebben we toch soms onze twijfels en snakken we soms wel eens naar een second opinion…

DDB Brazilië dacht hierover na en kwam voor C&A met een geheel nieuw concept op de proppen: de C&A Fashion Like. Op C&A Brasil’s Facebook-pagina is de gehele collectie te bewonderen en kunnen fans de producten liken. De kleerhangers van bepaalde producten in de winkels werden uitgerust met een digitaal schermpje die in real-time het aantal Facebook Likes weergeven. Het zag er als volgt uit:

C&A Fashion Like

Facebook Likes als referentie?

Een boel Facebook Likes voor een bepaald kledingstuk garandeert niet meteen dat je als een fashionista eerste klas zal aanzien worden… Maar is het zo vergezocht dat het betrekken van Facebook Likes in fysieke winkels wel kan helpen in situaties zoals hierboven? Ik denk van niet. Hoe dan ook klikken fans met een reden op “Vind ik leuk”. En ik durf zelfs te stellen dat het aantal Likes voor twee producten wel eens een indicatie zou kunnen geven van de populariteit. De vraag is; welke kant ga je uit met die populariteit? Speel je op safe en kies je voor het kleedje met een gezond aantal Likes om niet uit de toon te vallen, of ga je juist voor een broek met de minste Likes zeker te stellen dat je iets hebt dat niemand anders heeft? In ieder geval is het zeker een interessante case over het vervagen van de scheidingslijn tussen online en offline!

Hieronder nog een kort filmpje over het doel van de campagne, haal je Portugees maar van onder het stof (Engelse ondertitels zijn beschikbaar onder de CC-knop)!

Executive Summary

C&A Fashion Like
Modemerk C&A introduceert een nieuw concept.
Social media en POS worden één!
Het aantal Facebook Likes wordt op de kleerhangers in de winkels digitaal weergegeven!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *