Nieuwe Facebook-features: berichten inplannen en rollen toekennen

Vorige week introduceerde Facebook een aantal nieuwe features voor paginabeheerders. Vanaf nu is het ook mogelijk om updates vooruit te plannen en beheerders rollen toe te kennen. Hieronder bieden we een overzicht van de nieuwigheden.

1. Updates inplannen

Voor veel paginabeheerders zal dit als muziek in de oren klinken. In de toekomst zal je berichten kunnen inplannen.
Voorheen was je daarvoor aangewezen op social CMS-systemen zoals Hootsuite. Maar nu kan het dus ook met Facebook zelf.

 Lees meer over de nieuwe Facebook-features!

Hoe werkt dit alles?

Allereerst dien je een normale statusupdate aan te maken. Klik daarna op het klokje rechts onderaan. Vervolgens kan je het jaar, de maand, dag en het tijdstip van je update bepalen.

Je zal merken dat de knop “Plaatsen” in “Plannen” verandert. Klik vervolgens op “Plannen”.

Wil je een geplande statusupdate aanpassen? Geen probleem. Dat kan, met het Activiteitenlogboek. Met dat logboek krijg je als beheerder een overzicht van alle in de toekomst geplande statusupdates. De knop naar het Activiteitenlogboek vind je bovenaan je profielpagina, naast de “Informatie bijwerken”-knop. Hier kan je op een eenvoudige manier het tijdstip van je post wijzigen, het bericht annuleren of meteen publiceren.

Belangrijk:  enkel wanneer je al een startdatum voor je pagina hebt ingevuld,  kan je van de functie gebruik maken om je berichten vooruit te plannen. Zorg er dus voor dat je eerst de startdatum van je pagina instelt.

2. Analyse van updates

Vóór de update naar Facebook Timeline kon je als beheerder het bereik en de interactieratio van elke update bekijken. Maar na de invoering van Facebook Timeline verdween deze functionaliteit. Maar… nu is deze feature terug van wegeweest. Onder je update krijg je het aantal unieke personen te zien die je bericht hebben gelezen. Ook het organische en het virale bereik krijg je te zien.

Je komt ook te weten welk percentage van je fans de statusupdate heeft gelezen. De weergave “x % reached through promotion” betekent dat betaalde Facebook-advertenties het bereik van je update niet hebben vergroot.

3. Toewijzen van beheerdersrollen

Tot slot kan je als beheerder van een pagina nu ook beheerders verschillende rollen toekennen. Rollen die je kan toewijzen zijn: die van manager of van adverteerder. Voor een overzicht van de mogelijke rollen, zie de afbeelding hieronder:

Beheerdersrollen kan je toekennen in het admin panel van je pagina. Kies vervolgens “Pagina bewerken” en daarna “Beheerdersrollen”.

Met de invoering van deze nieuwe features zet Facebook een belangrijke stap in het gebruiksvriendelijk maken van de fanpages. We zijn ervan overtuigd dat er binnenkort nog wel een paar andere nieuwigheden worden ingevoerd. We houden jullie op de hoogte!

Executive Summary

Wat? Vorige week introduceerde Facebook een aantal nieuwe features voor paginabeheerders.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *