Heb je Facebook-likes echt nodig?

facebook-likes

Hoger – sneller – beter – meer: het lijkt een sterke Facebook-marketingstrategie. De logica is waterdicht. Meer mensen bereiken leidt tot meer conversies. En meer conversies, dat betekent meer inkomsten. Dus streef je naar zo veel mogelijk Facebook-likes en de rest volgt vanzelf. Toch? Wel … nee. Als die aanpak vroeger al gewerkt heeft, doet het dat nu niet meer.

Fans versus engagement

Klikken op een duimpje is een behoorlijk vrijblijvende actie. Fans – de Facebookgebruikers die jouw pagina de moeite waard vonden om op dat duimpje te klikken – hebben niet noodzakelijk écht interesse in jouw bedrijf. Ze klikken niet noodzakelijk écht door op de content die je deelt. En dus worden ze niet noodzakelijk écht betalende klant. Een relevanter cijfer? Het aantal “personen die hierover praten”.

Facebook-likes

Veel likes halen, leidt niet automatisch tot engagement. Dat zie je aan het aantal “personen die hierover praten”: in verhouding tot je totale aantal likes is dat waarschijnlijk een miniem percentage. In het voorbeeld van Heinz hierboven gaat het om een ratio van 1,28%. Die andere 98,82% van de fans zien de bedrijfspagina van Heinz wellicht zelfs nooit passeren in hun nieuwsoverzicht. Dat is een algemene trend die wellicht zelfs nog verder zal dalen. Facebook lijkt verzadigd te zijn: er is geen plaats meer voor bedrijfspagina’s. En nóg meer fans sprokkelen zal daar weinig aan doen.

Hogere ROI op Facebook

De kloof tussen Facebook-likes en conversies is groter dan ooit. Vanuit een marketingstandpunt is het aantal fans van je bedrijfspagina daarom totaal oninteressant. Moet je Facebook-marketing dan bij het schroot? Absoluut niet. Wat wél nodig is, is een verschuiving van het zwaartepunt. Je ROI moet hoger. Hoe?

  • Door te engageren met de fans die je al hébt – niet door meer inactieve fans te vergaren.
  • Door Facebook te bekijken als een platform voor klantenbinding. Je bouwt er aan een ‘community’ die trouw is aan jouw merk.
  • Door om het hoekje te kijken bij je concurrenten – want ook die zitten natuurlijk op Facebook.

Kort en goed? Verlies je uiteindelijke doel niet uit het oog. Dat is níét het vergaren van meer duimpjes. Het is het overtuigen van betalende klanten.

Executive Summary

Meer Facebook-likes vergaren was lange tijd een prima marketingstrategie. Maar fans en conversies liggen ver uit elkaar. Tijd om je Facebook-strategie te herbekijken.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *