Facebook test private messages voor brand pages

“Bedankt voor je reactie! We hebben je een privé bericht verstuurd.” Als we de geruchten (via wearesocial) mogen geloven zal dit binnenkort vaker verschijnen op de wall van brand pages. Facebook kondigde namelijk aan dat het binnenkort mogelijk wordt om private berichten te versturen naar pages. Dit biedt een heleboel nieuwe mogelijkheden voor bedrijven.

Mensen kunnen een bericht sturen naar een page via de ‘message’ knop (bedrijven kunnen deze functie uitschakelen indien ze geen privé berichten wensen te ontvangen). In een dialoogvenster kan men een bericht typen, net zoals men dit doet naar vrienden en kennissen. Men hoeft hiervoor zelfs geen fan te zijn van het bedrijf of de brand.

Eenrichtingsverkeer?

De pagina’s krijgen op hun beurt een melding van het bericht en kunnen hierop reageren. Het is wel zo dat pagina’s geen conversatie kunnen initiëren. Als brand kan je niet zomaar een privé bericht sturen naar een klant. Je kan alleen maar reageren op een bericht.

Facebook voorziet wel een functie om een privé bericht te sturen naar mensen die een comment hebben achtergelaten op de wall. Klanten die een negatieve boodschap uitsturen, kunnen op hun gemak gesteld worden via een persoonlijk bericht. Op die manier kan men vragen of productinformatie ook meer uitgebreid beantwoorden.

Persoonlijke aanpak

Bedrijven zullen hun fans of klanten persoonlijk kunnen behandelen. Een individuele aanpak werkt vaak beter dan een algemene communicatie.

Daarentegen is de drempel om een privé Facebook bericht te sturen zeer laag. Zullen pages te maken krijgen met een overload aan berichten? Of wat gebeurt er met positieve berichten? Die zullen niet meer zichtbaar zijn in de news feed van vrienden en kennissen.

Wat denken jullie ervan? Zijn private messages een must-have voor brands?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *