Facebook marketing: redigeer de perfecte post

Social media marketingSociale netwerken zijn hot. Iedereen gebruikt ze, waar en wanneer dan ook. Veel merken en bedrijven zetten alles op alles om van deze trend een graantje mee te pikken. Social media marketing weet de laatste jaren meer en meer aanhangers te verwerven en marketeers lijken de laatste tijd ook te begrijpen dat social media analytics minstens even belangrijk zijn. Facebook is ongetwijfeld de koploper als het aankomt op ingeburgerde sociale netwerken. Facebook marketing staat of valt met goede content. En hoe creëer je zinvolle content op Facebook? Het begint allemaal met een post; een post die meteen de nagel op de kop slaat. Erop of eronder, er is geen middenweg. Hoe die engagerende Facebook post te schrijven? Hier enkele tips!

Content is nog steeds koning, ook op Facebook

Veel merken zien sociale netwerken, met de focus op Facebook, als een extra verkoopskanaal. En hier gaat het al meteen mis… Sociale netwerken zijn in eerste instantie een plaats om je klanten beter te leren kennen. Dat is ook waarvoor ze Facebook willen gebruiken. Verkoopspraatjes op Facebook werken niet, tenzij het om speciale acties of kortingen gaat. Stap 1 is je Facebook pagina voorzien van relevante content. Zien je fans een meerwaarde in de content die je hen aanlevert, dan pas kan er nagedacht worden over een meer commerciële insteek.

Een bruikbare richtlijn, is om een 80-20 verhouding te hanteren. Zoals hierboven gezegd: leg de focus op engagerende content die een meerwaarde biedt voor je fans. 80% van je posts moet dus über-relevant zijn voor je achterban en een toegevoegde waarde creëren voor je fans, onder welke vorm dan ook: op informatieve wijze, humor, rich content, etc. De overige 20 procent kan gebruikt worden om je verkoopsdoelstellingen in de kijker te zetten. Hiervoor dienen efficiënte call-to-actions gebruikt te worden, waarin duidelijk tot actie wordt aangezet.

facebook posts Infographic

Tekst, foto’s, video of link?

Dus je hebt een idee wat relevante content voor jouw doelpubliek zou kunnen betekenen? Goed, maar onder welke vorm ga je deze delen? Welke vorm heeft het meeste kans om viraal versterkt te worden, geliked te worden en engagerend te zijn? Volgens een recente infographic van Hubspot ziet de rangschikking er zo uit:

  1. Foto’s
  2. Tekst
  3. Video
  4. Links

Houd wel in gedachte dat deze rangschikking geen rekening houdt met factoren die een rol spelen in Facebook’s EdgeRank algorithme. Zo wegen tekstuele posts minder zwaar door in EdgeRank, dan pakweg een aangeklikte link of een bekeken foto…

Frequentie van je posts: nieuwe likes versus negatieve feedback

Hoe vaak posten? Bij veel online marketeers durft de jacht naar het optimale aantal posts per tijdspanne al wel eens obsessieve proporties aan te nemen… Het is dikwijls koorddansen tussen té inactief te zijn en tot spam ‘gekroond’ te worden.

Likes zijn een teken van appreciatie. Maar Facebook voorziet ook in negatieve feedback: nl. wanneer je posts verborgen worden of in het slechtste geval gerapporteerd worden als spam. Probeer af te stemmen op een 4/1-verhouding. D.w.z. voor elke 4 nieuwe likes mag er 1 post verborgen worden of worden gemarkeerd als spam, al dient het laatste zoveel mogelijk vermeden te worden! Experimenteer met je post frequentie, probeer minder of meer te posten, afgaande op deze ratio.

En op welk tijdstip?

Hetzelfde verhaal als bij frequentie van posts; menig online social media marketeer staart zich blind op het perfecte moment voor nieuwe posts de ether in te sturen. En velen willen de waarheid niet onder ogen zien: dat perfecte moment bestaat dikwijls niet, of is alvast onmogelijk vast te pinnen.

De theorie zegt dat het ideale tijdstip datgene is, waarop het merendeel van je doelgroep op Facebook aanwezig is en interageert met content op hun nieuwsoverzicht. Maar deze data is natuurlijk niet beschikbaar… Mogelijke tussenoplossingen? Buiten een old-fashioned studie van de beschikbare literatuur hierover (en geloof me, die is in overvloed aanwezig), kan je alvast aan de slag met social media tools à la Crowdbooster, Engagor, SproutSocial, etc. Het probleem met deze tools is dat ze zich baseren op historische data. Hieruit volgt dat de kans dat ze het perfecte tijdstip kunnen blootleggen eerder klein is, omdat in het verleden ook niet altijd op het beste tijdstip werd gepost… Desondanks kom je al een heel eind met deze tools, al is het maar om een algemeen beeld te scheppen van wanneer je doelgroep actief zou kunnen zijn.

Uiteindelijk komt het neer op de extensieve kennis van je doelgroep te koppelen aan wat gezond boerenverstand en opnieuw hiermee te experimenteren!

Executive Summary

Facebook posts
Hoe die perfecte, engagerende post op Facebook te schrijven? Houd rekening met verschillende factoren, hier enkele tips!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *