Facebook: mannen makkelijker beïnvloedbaar door vrienden

Vaak worden Facebook ads weergegeven met een ‘sociale toevoeging’ die weergeeft hoeveel ‘vrienden’ er het geadverteerde bedrijf of merk ook ‘leuk vinden’. Hoe deze sociale toevoegingen binnen Facebook-advertenties de consument beïnvloeden, en wat de invloed van het geslacht is, werd onderzocht door PauwR Internetmarketing.

 

 

 

 

Grote conclusie van het onderzoek is dat mannen gevoeliger zijn voor het ‘sympathieprincipe’ en zich makkelijker door hun vrienden laten beïnvloeden.

Het internetmarketingbureau PauwR onderzocht het onderlinge effect van twee beïnvloedingsprincipes (‘sociale bewijskracht’ en ‘sympathie’) binnen Facebook-advertenties op basis van click through-percentages.

Een voorbeeld van het ‘sociale bewijskracht’-principe: “Als veel mensen iets vinden of een bepaalde keuze maken, dan zal het wel goed zijn.” De gedachte achter het ‘sympathie’-principe is dat we eerder geneigd zijn iets aan te nemen van iemand die we graag mogen. Uit de resultaten van het onderzoek kan niet geconcludeerd worden dat de effectiviteit van het sympathieprincipe veel verschilt van het sociale bewijskracht-principe. Maar de doorklik-percentages op Facebook ads die het sympathieprincipe bevatten, zijn beduidend hoger voor mannen dan voor vrouwen.

Wanneer de doelgroep dus uit mannen bestaat, kunnen advertenties het best getargeted worden op “vrienden-van-vrienden”. Zo worden de advertenties getoond met de namen van vrienden onder de advertentie en zal dit tot hogere doorklikpercentages leiden.

Tot slot blijkt uit het onderzoek ook dat vrouwen vaker op Facebook-advertenties klikken dan mannen. Maar dit is natuurlijk ook afhankelijk van andere factoren, zoals het type merk of product dat geadverteerd wordt.

Executive Summary

Facebook marketing doelgroep
De invloed van geslacht op sociale toevoegingen is bewezen binnen Facebook-advertenties, het resultaat is misschien verrassend!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *