Facebook IPO: melkkoe of teleurstelling?

Eindelijk is het zover. Facebook gaat naar de beurs. Facebook hoopt via de beursgang zo’n 5 miljard dollar op te halen en vanaf maandag zou men al Facebook aandelen kunnen kopen. De beurswaarde van Facebook wordt nu al op zo’n $89,5 à $94,5 miljard geschat. Maar de vraag is maar of dit Facebook goed zal doen of voor miserie zal zorgen.

De beursgang zou kunnen zorgen voor een mooie financiële injectie. Met 5 miljard kan Facebook heel wat investeren in nieuwe technologieën waaronder nieuwe advertentiemogelijkheden maar ook in bedrijven, zoals bijvoorbeeld Zynga.

Facebook IPO ten koste van consument?Facebook-IPO-beursgang

Momenteel schat men de beurswaarde van Facebook op $89,5 à $94.5 miljard wat overeenkomt met $38 tot $40 per Facebook aandeel. Dit kan Facebook dus een mooie melkkoe bezorgen om de concurrentie aan te gaan met Twitter, Google Plus en andere social media netwerken en advertentienetwerken. Om die beurswaarde hoog te houden, moet Facebook er ook wel voor zorgen dat het geld goed blijft binnenkomen. Hiervoor zal Facebook allicht nieuwe en dus nog meer advertentiemogelijkheden uitrollen voor adverteerders. Net als de Facebook Timeline bestaat de kans dat de Facebook gebruiker dit niet zal appreciëren.

Daarnaast plaatst de beursgang eigenlijk ook een prijs op het hoofd van de Facebook gebruikers. Met 800 miljoen gebruikers betekent dit dat iedere gebruiker zo’n $115 zou waard zijn. Met al die persoonlijke data die Facebook bezit, is het eigenlijk een goudmijn voor adverteerders. Maar is dat wat de Facebook gebruikers willen? Hoewel Facebook zoveel gebruikers heeft, ontvangt het niet zo ontzettend veel geld van de advertenties. Volgens USA Today is de CPM van Facebook ads ontzettend laag, zeker t.o.v. de CPC van Google.

Facebook zal z’n advertenties dus beter moeten maken, relevanter en met betere adverteerders. Op USA Today staat ook te lezen dat die onnozele advertenties voor wittere tanden en allerlei afslankingskuren zullen verdwijnen. Hierdoor kunnen advertenties beter getarget worden en kunnen adverteerders dus ook een betere en relevantere (marketing) ervaring aanbieden via Facebook advertenties. En dat kan dan toch niet zó slecht zijn voor de gebruiker?

Het zal dus afwachten worden wat de beursgang zal doen met Facebook. Uiteindelijk groeien Google en LinkedIn ook nog steeds (sterk) en ook zij zijn toch al enkele jaren beursgenoteerd…

Oh ja, ga jij Facebook aandelen kopen?

Executive Summary

Wat? Facebook IPO – eindelijk beursgenoteerd!
En Iedere Facebook gebruiker is nu zo’n $115 waard…

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *