Facebook Deals: nieuwe advertentiedienst gebouwd op Facebook Places

Facebook_PlacesAls we de geruchten mogen geloven, test Facebook momenteel ‘Facebook Deals’. Facebook Deals is een dienst die bedrijven zou toelaten aanbiedingen en promoties aan te bieden aan klanten wanneer ze inchecken in fysieke winkels. Aangezien het om geruchten gaat en het momenteel slechts getest wordt, kunnen we over de waar en wanneer van een mogelijke lancering nog niets meedelen.

De deal beloont een Facebook-gebruiker met een gratis product wanneer drie vrienden van die gebruiker getagd zijn op een specifieke plaats. De deals zijn eigenlijk een antwoord op de grootste kritiek op check-in diensten: het ontbreken van incentives. Het nieuwe systeem zou gebouwd worden op het groeiende Facebook Places dat nu al impact heeft gehad op ‘geo-location advertising’ terwijl de bewustheid rond de dienst bij consumenten gegroeid is. De weg wordt dus al ‘vrij gemaakt’ voor een mogelijke lancering van Facebook Deals.

Met de nieuwe dienst kan op verschillende manier creatief omgesprongen worden. Bedrijven zouden bijvoorbeeld kunnen kijken naar de publieke vriendenlijst en check-ins van gebruikers om verwijzingen binnen een sociale cirkel na te gaan. Vervolgens zou men een korting of een incentive kunnen geven aan gebruikers ervoor gezorgd hebben dat een bepaald aantal vrienden heeft ingecheckt.

Mogelijke nadelen

Zowel de marketeers als Facebook zelf moeten voorzichtig omspringen met dergelijk systeem. Gebruikers zouden het systeem kunnen misbruiken door valse accounts te creëren en daarmee in te checken. Gebruikers kunnen vrienden ook in-checken terwijl die helemaal niet op die fysieke locatie aanwezig zijn, aangezien check-ins geen confirmatie vereisen van zij die getagd zijn. Als beloningen onmiddellijk ingeruild kunnen worden, kunnen gebruikers dit doen nog voor hun vrienden zien dat ze ingecheckt zijn en dus nog voor ze de check-in tag hebben kunnen verwijderen.

Met dit systeem kan Facebook wel advertentiedollars en –euro’s van Google en andere concurrenten stelen maar er zal voldoende controle moeten zijn zodat gebruikers het systeem niet kunnen misbruiken zodat er dus ook een advertentiegeld verloren gaat. Google heeft recent ook een gelijkaardig systeem (een deals-systeem gebaseerd op locatie) aangekondigd maar dan voor mobiele toestellen. De concurrentiestrijd rond lokaal adverteren is losgebarsten en woedt nu dus in alle hevigheid.

Hieronder wordt een onderschepte e-mail van Facebook naar een adverteerder getoond die de geruchten bevestigd:

Facebook_Deals

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *