F-commerce krijgt rake klappen: Facebook stores van grote merken gaan offline

F-commerce lijkt op het eerste zicht wel een goed concept. Je start een webshop op Facebook en krijgt meteen toegang tot een enorm groot publiek. Dit is echter niet zozeer de realiteit. Als bewijs verwijzen  we naar de Facebook stores van grote merken als J.C. Penney, GameStop en The Gap, of beter gezegd naar de Facebook pagina’s waar nu geen Facebook stores meer op staan.

Een Facebook store maken gaat erg snel, maar nu blijkt dat ze ook weer snel offline worden gehaald. De redenen die ze allemaal aanhalen is een ROI onder de verwachting, met andere woorden: het verkoopt niet! Dit is echter niet uitsluitend de schuld van Facebook als verkoopkanaal. Het is eerder een gevolg van de social media strategie van de ondernemingen.

Pampers f-store fcommerce Facebook store fstore

Facebook is geen winkel?

De Facebook stores van de meeste bedrijven zijn simpelweg een kopie van hun website. Met enkele kleine verschillen dan. Facebook stores zijn vaak trager en minder eenvoudig op vlak van navigatie. Hierdoor heeft het dus zelden nut een dergelijke store op Facebook te zetten.

Een alternatief zijn store fronts, dit zijn eigenlijk gewoon online catalogi die verwijzen naar een externe webshop voor de uiteindelijke verkoop. Dit soort van Facebook store heeft enkele voordelen:

  • Geen/weinig extra kosten
  • Je bepaalt zelf de betaalmogelijkheden
  • Op een website heb je minder beperkingen dan op Facebook

Maar simpelweg een catalogus op Facebook zetten staat ook niet meteen gelijk met echte F-commerce. Er zijn kansen om echt “social” te zijn. Denk bijvoorbeeld aan Eventbrite die geen shop heeft op Facebook, maar het platform wel gebruikt om hun verkoop te boosten. Ook Gamestop haalt aan dat ze hun Facebook pagina gebruiken om deals kenbaar te maken, maar dat de verkoop niet op het platform moet gebeuren.

F-commerce succes

Er zijn echter ook tal van voorbeelden van F-stores die wel succes hebben. We hebben een uitgebreide lijst gevonden op Social Commerce Today die je zeker inspiratie kan geven om een eigen F-store op te zetten. Bijvoorbeeld voor het lanceren van nieuwe producten is Facebook zeker een interessant kanaal en ook om promoties viraal te verspreiden kent Facebook wel enig succes.

Kennen jullie voorbeelden van Belgische of Nederlandse ondernemingen die succes hebben met een Facebook store? Laat het ons weten in de comments!

Executive Summary

Wat? Verkopen op Facebook beter bekend als f-commerce
Maar? De resultaten vallen vaak tegen
En? GameStop en andere grote namen hebben hun Facebook stores al opgedoekt

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *