F-commerce biedt mogelijkheden, maar worden ze gegrepen?

f-commerceOnlangs woonde ik een eindwerkverdediging bij over F-commerce. Eén van de docenten stelde vervolgens de vraag “wat F-commerce zo interessant maakt”. Ze snapte ergens wel het nut van Facebook, in contact blijven met je vrienden en familie, maar online kopen via Facebook, dat was een brug te ver.

De student kon zelf ook niet goed verantwoorden wat de meerwaarde van een F-commerce shop is terwijl je als gebruiker simpelweg naar een e-shop kan surfen en daar iets kan kopen. Wel, F-commerce heeft wel degelijk voordelen voor de gebruikers én de adverteerders.

Zo heb je als adverteerder uitgebreide marketingmogelijkheden, kan je als gebruiker online shoppen in een veilige omgeving, hebben adverteerders een bestand van zowat 700 miljoen gebruikers ter beschikking, stijgt brand awareness en brand engagement gevoelig en is het mogelijk om recensies van vrienden over bepaalde producten te lezen. En er zijn er nog meer…

Het grote probleem is dat e-commerce nu pas aan een opmars bezig is in ons land, laat staan dat f-commerce dan populair zou zijn. Bovendien zijn er op de Belgische markt ook (relatief) weinig F-commerce shops in vergelijking met andere landen. Ten slotte staan veel bedrijven ook weigerachtig tegenover F-commerce. Ze hebben schrik te grote investeringen te moeten maken om er pas op lange termijn – en met wat geluk – de vruchten van te plukken.

Volgens een onderzoek van Ability Commerce heeft 79% van de 500 top retailers op internet een Facebook pagina, terwijl slechts 12% applicaties of widgets aanbiedt die het mogelijk maken online te shoppen via Facebook. Een andere studie van o.a. comScore toont aan dat 53% van de Facebook gebruikers via de Facebook pagina al eens op de website van de retailer terechtgekomen is en maar liefst 35% van gebruikers zegt dat ze hoogstwaarschijnlijk een aankoop zouden doen via Facebook.

Op vlak van aangeboden social media tools door retailers klimmen de Facebook pagina’s van retailers zelfs naar de eerste plaats. Bovendien liket 1/3e van de respondenten ten minste 6 zulke pagina’s. Toch is het wachten op succes…

Social_media_tools

De grootste aantrekkingskracht wordt vooral gecreëerd door de promoties en speciale aanbiedingen die retailers aanbieden aan hun fans. 56% van de door Compete ondervraagden zeiden dat ze speciaal voor die reden de Facebook pagina’s van retailers liken en bezoeken.  Andere redenen zijn product updates en het bekomen van meer informatie over de retailer.

Ten slotte wordt maar liefst 20% (sterk) beïnvloedt door Facebook pagina’s van retailers. Iets waar ik mij toch een beetje vragen bij stel… Volgens mij zal ik niet snel (lees zo goed als nooit) beïnvloedt worden door een Facebook pagina om iets via Facebook te kopen, of het moet wel echt een superaanbieding zijn die nog nooit eerder gezien is. Maar kom…

Beïnvloeding_aankoopbeslissing door facebook_pages

Toch blijven recensies, Q&A sites en fora belangrijker voor gebruikers om de aankoopbeslissing te beïnvloeden. Dat is wellicht ook de reden waarom Facebook met F-commerce het mogelijk maakt recensies van vrienden te lezen en aangekochte producten door vrienden op jouw Facebook wall plaatst. Ook kan je via de chat en via je wall makkelijk een vraag uitsturen over een product, wachten op antwoord en alsnog het product wel of niet aankopen via F-commerce.

social_tools_beïnvloeding_aankoopbeslissing

Om écht door te breken, zal Facebook nog meer moeten inspelen op de aankoopbeslissing van de gebruikers. Het grote probleem is dat ze geen invloed kunnen uitoefenen gedurende het hele aankoopproces. Veel mensen bezoeken nog steeds vergelijkingssites, fora, de productsite zelf, zoekmachines, enzovoort om meer te weten te komen over bepaalde producten of retailers.

Nu is het dus de opdracht aan Facebook – en de adverteerders uiteraard – om de gebruikers die nu al werken met F-commerce loyaal te maken zodat deze, wanneer F-commerce pas echt van de grond komt, trouwe klanten worden en eventueel zelfs ambassadeurs zodat ook zij hun vrienden kunnen aansporen via F-commerce te kopen.

Gaat F-commerce volgens jullie een ‘big thing’ worden of eerder een ‘epic fail’?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *