Case-study: Facebook Fan Parking zet Heylen op de digital/social map

De Eerste Facebook Fan Parking van Europa is geaccepteerd voor de Mixx Awards Belgium 2011 in de categorie brand awareness and positioning. Tijd om de QueroMedia case-study voor te stellen!

Heylen Meubelen vroeg aan QueroMedia om een online PR campagne op te zetten om meer visibiliteit en brand awareness te creëren. De retailer was reeds sinds enkele maanden zeer actief op het web en social media en wilde nu een stap verder gaan om haar imago als klantvriendelijk bedrijf extra in de verf te zetten. Dit doet het met de Eerste Facebook Fan Parking van Europa.

Strategie

QueroMedia besloot de social media aanwezigheid op een ander level te brengen met een in-store social media actie: de eerste Facebook Fan Parking van Europa. Vandaag de dag zien Belgische bedrijven het nut nog niet in van zulke initiatieven, hoewel in-store social media acties een zeer grote visibiliteit hebben. Online en offline lopen zo bovendien naadloos in elkaar over.

Uitvoering

Op de Heylen vestigingen werden telkens enkele parkeerplaatsen blauw geschilderd en voorzien van het Facebook logo. Heylen Facebook fans kunnen hier exclusief parkeren.

Om een grote visibiliteit te creëren koos QueroMedia ervoor om over de actie te communiceren via verschillende online kanalen:

Een persbericht bracht de offline media (Nederlandstalig) op de hoogte:

  • Algemene pers
  • Regionale pers
  • Gespecialiseerde pers
  • Audiovisuele pers

 

 

Resultaten

De ‘Eerste Facebook Fan Parking van Europa’ sloeg in als een bom, zowel online als offline.

Online pers

Na de eerste tweet, stroomden de retweets binnen – zowel in het Nederlands, Frans, Engels, Italiaans als Spaans. We tellen meer dan 1 000 tweets over de actie terwijl een 100-tal blogs er aandacht aan wijdden. Bijna alle online Nederlandstalige kranten (De Morgen, HLN, Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg,…) en zeer veel online magazines (Clint, PUB, Zita, She, …) schreven erover.

Offline pers

Heylen verscheen bovendien in nationale en regionale kranten (Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg, Het Weekblad,..) en gespecialiseerde magazines (Meubel Vakweekblad,…). De audiovisuele media is de actie ook niet ontgaan. Zowel televisie (VTM, TV Limburg,…) als radio (StuBru, Radio 2, Q-Music) brachten uitgebreid het verhaal van Heylen.

Heylen

Het persbericht is bijna overal letterlijk overgenomen waardoor de boodschap zeer duidelijk was: geen andere Belgische retailer trekt social media op een originele manier door tot in de winkel. Heylen zag een stijging van het aantal bezoekers op haar website en kreeg meer bezoekers over de vloer. De online aandacht blijft trouwens aanhouden, zowel nationaal als internationaal, op fora, blogs, Facebook en Twitter.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *