Eye Tracking in de Google zoekresultaten

Het is ondertussen al van maart geleden dat we nog een artikel over Eyetracking in de SERPS hebben geschreven. Zeven maanden is echter een eeuwigheid binnen de online marketing wereld, 100% betrouwbaar zijn die resultaten dus mogelijk niet meer. Toevallig postte SEOmoz enkele dagen geleden nog een uitgebreid artikel over een nieuw praktisch onderzoek naar Eyetracking in de zoekmachineresultaten van Google.

De gebruikte methodologie

Voor het onderzoek werd gebruik gemaakt van een S2 Eye Tracker van MiraMetrix dat aan de hand van een algoritme de oogbewegingen detecteert en registreert. Acht personen tussen 18 en 30 jaar namen deel aan de proef. De proefpersonen konden elk gedurende 30 seconden een SERP bekijken. De gebruikte zoektermen hadden betrekking tot pizza’s in Chicago om de invloed van de persoonlijke interesses van de proefpersonen te beperken.

De resultaten van het Eyetracking onderzoek

De resultaten werden vervolgens opgedeeld in 5 types zoekresultaten: Google Places (2), video thumbnails, productafbeeldingen en sitelinks.

Google Places (2)

Hier werden de zoektermen “best pizza in Chicago” en “pizza” (IP based) gebruikt. Uit beide resultaten lijkt het duidelijk dat Google Places de aandacht trekt. Bij de zoekterm “pizza” waar de Google Places icoontjes in een compacte vorm getoond werden, bleek zelfs dat ze beter werkten dan de eerste twee “standaard” organische resultaten. Ook de kaart aan de rechterkant valt duidelijk op bij de gebruikers.

Eyetracking google places compact Eyetracking google places

Video thumbnails

Bij de derde zoekopdracht werd voor de zoekterm “how to make a pizza” gekozen om video thumbnails in de zoekresultaten te tonen. Hier is het resultaat nog eenduidiger dan bij Google Places: het grootste deel van de aandacht ging duidelijk naar de eerste video thumbnail, zelfs ten koste van het eerste zoekresultaat daarboven. Interessant hierbij is dat de tweede thumbnail dan maar iets meer of zelfs evenveel aandacht krijgt als alle andere zoekresultaten.

Eyetracking video thumbnail

Productafbeeldingen

Maak je gebruik van het Google Merchant Center (helaas nog niet beschikbaar in België, wel in Nederland), dan kan Google wel eens een afbeelding van je product in de zoekmachineresultaten tonen. Bij de zoekterm “pizza cutters” werden de ogen duidelijk aangetrokken door de afbeeldingen halverwege de pagina. Ook de resultaten net boven en onder de afbeeldingen profiteerden hiervan. Opvallend is dat de “related searches” heel bovenaan amper belangstelling kregen. De data voor deze zoekterm duidt er ook op dat het Eyetracking onderzoek door User Centric in maart 2011 nog steeds geldig is wat betreft advertenties in de rechterkolom.


Eyetracking productafbeelding

Sitelinks

De zoekterm “Pizza Hut” leverde zowel sitelinks als Google Places op. Ook hier trokken vooral de zoekresultaten uit Google Places de aandacht, ook al stonden de sitelinks er net  boven. Wat betreft de sitelinks lijkt vooral de eerste sitelink (linksboven) interessant te zijn voor de gebruiker. De gehighlighte advertentie heel bovenaan daarentegen wekt maar weinig interesse.

Eyetracking sitelink

Conclusie van het onderzoek

Het mag duidelijk wezen dat de zoekresultaten in Google de laatste jaren veranderd zijn. Waar vroeger slechts 10 standaard organische resultaten getoond werden, wordt nu meer en meer gebruik gemaakt van video’s, afbeeldingen, sitelinks en Google Places referenties. Die shift blijkt een behoorlijk succes te zijn, gezien de resultaten van het SEOmoz onderzoek. Vooral visuele resultaten zoals afbeeldingen en video’s (en eventueel het Google Places icoontje) blijken de grote aandachtstrekkers te zijn. Daarbij ontnemen ze vaak de aandacht van de eerste organische resultaten.

Voor een bedrijf is het dus zeker interessant om zich in te schrijven voor Google Places en Google Merchant Center (indien mogelijk). Ook video content blijkt een goede investering te zien. Het gebruik van een video sitemap is dus zeker een voordeel indien je veel video’s deelt met je bezoekers.

SEOmoz geeft echter ook toe dat het onderzoek beperkt was en dat een uitgebreidere survey nodig is ter bevestiging van deze resultaten. Hun artikel kan wel dienen als voorsmaakje van de uiteindelijke eyetracking resultaten.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *