Sub-Zero Cinema campagne vestigt de aandacht op daklozenproblematiek

De koude wintermaanden zijn steeds weer een ware martelgang voor de talloze daklozen op straat. Om de problematiek van de daklozen onder de aandacht te brengen, lanceerde de Duitse non profit organisatie fiftyfifty afgelopen winter een geslaagde experience marketing campagne, waarbij bezoekers van een cinema aan den lijve mochten ondervinden wat een dakloze elke winter opnieuw moet doormaken.

Bij experience marketing wordt de doelgroep van een marketingcampagne onderworpen aan een bepaalde situatie, een belevenis die voor die doelgroep waardevol zou moeten zijn. De personen in de doelgroep worden als het ware mee in de campagne gezogen, wat voor een groter effect zorgt, en een verhoogde verbintenis met het merk of product zorgt.

Experience marketing bij non profits

Wanneer het gaat om liefdadigheid en non profit wordt experience marketing wel eens hard gespeeld, om de boodschap des te meer te laten aankomen. Dat heeft ook non profit organisatie fiftyfifty begrepen. Ze lieten bezoekers van een bioscoopzaal zelf het leven van een dakloze ervaren, door de temperatuur in de zaal te laten dalen tot amper 7 graden.

Bij de bezoekers van de bioscoopzaal kwam de boodschap duidelijk aan. Alle bezoekers hadden het koud, en probeerden zich met allerlei textiel verder op te warmen. Tegelijk kregen de bioscoopgangers pakkende getuigenissen te zien van daklozen die op straat leven in barre omstandigheden.

Geld inzamelen via QR-code

Bij non profit organisaties is het natuurlijk belangrijk dat er geld wordt ingezameld. Dat is ook hier het geval. Elke bezoeker had een dekentje gekregen om zich op te warmen. Het dekentje bevatte een QR-code, waarmee bezoekers geld konden doneren. Ook waren medewerkers van fiftyfifty in de zaal, waar cash geld gedoneerd kon worden.

Het lot van de minder fortuinlijke medemens is voor veel mensen nog steeds een ver-van-mijn-bed-show. Om toch de aandacht te kunnen vestigen op die problematiek zijn soms harde middelen nodig, en dat is wat deze campagne uitstekend doet.

Executive Summary

Sub-Zero Cinema
Via een knappe experience marketing campagne vestigt een Duitse non profit organisatie de aandacht op de daklozenproblematiek.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *