Gerry McGovern – Good Websites are Ugly but Functional

Een sterke online marketing strategie begint bij een sterke website. We zien op het internet genoeg ondernemingen die de meest visueel uitgewerkte websites hebben. Degenen die denken dat een ‘mooie’ website al voldoende is, hadden aanwezig moeten zijn op de Fusion Marketing Experience en even moeten langskomen als Gerry McGovern aan het spreken was. Deze Ierse SEO-specialist kreeg met zijn kennis en grappige vertelstrategie de hele zaal mee.

Volgens McGovern moeten websites niet mooi zijn maar functioneel. Wat hij hiermee bedoelt zullen we in dit artikel overlopen.

“Don’t believe your eyes”

Aan het begin van zijn lezing liet McGovern enkele A/B tests zien aan het publiek met de vraag welke van de twee het beste functioneert. In alle gevallen waren de minst visuele websites de sterkste. Kijk maar naar de populairste websites van vandaag de dag. YouTube, Amazon, Google, Facebook zijn allemaal lelijke sites, maar ze zijn wel zeer succesvol.

Hij beweert echter niet dat een functionele website niet mooi kan zijn. Ten eerste is ‘mooi’ iets relatiefs. En ten tweede zien we bij websites met sterk uitgewerkte designs dat ze altijd meteen minder gebruiksvriendelijk zijn.

“You don’t need a mobile strategy, you need a task strategy”

Mooie websites met prachtige banners op de homepage tonen meestal slogans en gelukkige werknemers of klanten. McGovern hamert erop dat dit juist de bezoekers afschrikt om tot een handeling over te gaan. Zo stelt hij dat op de homepage de bezoeker meteen moet kunnnen overgaan tot de main task. Op de Ryanairsite  krijgt de bezoeker op de homepage meteen de mogelijkheid om een vlucht te zoeken en vervolgens te boeken. Dit is wat McGovern een goede task strategie noemt.

 

Measure your costumer time

Het belangrijkste gevolg van een goede task strategy is het verkorten van jouw customer time. McGovern beveelt iedere ondernemer met een website te achterhalen wat de gemiddelde tijd is dat een consument er over doet om de task uit te voeren. Nadat je dit hebt achterhaald moet je er werk van maken om deze tijd in te korten. Een kortere costumer time staat gelijk aan stijging in revenu.

A link should never be the format

Een laatste onderdeel waar Gerry McGovern zich aan ergert is het foutief linken op webpagina’s. Zo geven de links zelden goed aan waar ze naartoe leiden waardoor de bezoeker zich helemaal vast loopt op de website. Daarom zegt McGovern:”A link should never be the format, it should be the destination”.

Slechte links zorgen er voor dat je costumer time stijgt en dat bezoekers de website verlaten zonder maar aan een task toe te komen.

Ease of use

Mensen komen naar jouw website om dingen te doen. Zorg er dan ook voor dat jouw bezoekers deze dingen makkelijk en snel kunnen doen. Men moet volgens McGovern niet kijken naar wat de bezoeker kan doen voor je bedrijf maar wat je bedrijf kan doen voor de bezoeker. Het is dus van belang grondig te doorzoeken wat uw consumenten willen. “Support is the new marketing”.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *