Nieuwe Gmail, een ramp voor e-mailmarketing?

MailChimp, een populaire e-mailmarketing provider, zegt dat de nieuwe Gmail-tabbladen die bedoeld zijn om gebruikers te helpen om hun inbox op te ruimen, een negatieve invloed hebben op ‘opening rates’ voor e-mailmarketing campagnes. Daarnaast meldt MailChimp ook dat het nog niet onmiddellijk een reden is tot paniek!

Nieuwe Gmail: tabbladen

Eind mei begon Google met het uitrollen van de nieuwe tabbladen voor de Gmail inbox. We gingen reeds eerder in op deze nieuwe lay-out voor je Gmail inbox. Heel wat marketing e-mails worden door de nieuwe tabbladen verbannen naar het tabblad “promotions”. Het resultaat van deze tabbladen is dat een e-mailcampagne heel wat visibiliteit verliest. Deze verandering baart daarom heel wat e-mail marketeers zorgen.

Impact op e-mailmarketing?

Matthew Grove van MailChimp is een van de eerste deskundigen die gegevens toevoegt aan de vraag of deze veranderingen impact hebben op e-mailmarketing. “Er is een klein maar duidelijk verschil”, zegt Matt Grove. “Door de aanpassingen zijn de gemiddelde ‘opening rates’ van e-mailmarketing campagnes op Gmail gezakt van 13% naar 12%.”

Openingrates e-mailmarketing dalen

Je kan op verschillende manieren kijken naar deze daling met 1%. Enerzijds is dit percentage niet veel, misschien is de impact minder groot dan we denken. Gebruikers verplaatsen e-mails gemakkelijk van het ene tabblad naar het andere, misschien heeft dat niet eens gevolgen. Sommingen geloven zelfs dat het nuttig zou zijn. “De kans op massaal mails verwijderen, verkleint door het indelen van e-mails, hierdoor stijgt misschien ook de aandacht”, klinkt het.

Je mag niet vergeten dat daling een grote verandering teweeg brengt. Stel dat 40.000 klanten geabonneerd zijn op je promotionele mails. Voordat Gmail tabs had, verwachtte je dat ongeveer 5.200 ontvangers de mail opende. Na de introductie van de tabs blijven er nog 4.800 over, dat zijn er 400 minder. Als je een succespercentage van 5% had zou deze verandering betekenen dat er 20 verkopen minder gebeuren…

De roll-out van de nieuwe Gmail is echter in volle gang. Het is dus nog afwachten hoe groot de impact op termijn zal zijn voor e-mailmarketingcampagnes.

Executive Summary

Hebben de tabbladen van Gmail een invloed op e-mailmarketing?
De openingrates daalden reeds met 1%, reden tot paniek?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *