Email marketing: best practices

Email marketing is een marketingkanaal dat al jarenlang meegaat. Door de opkomst van hippere informatiekanalen zoals social media, is de aandacht voor newsletters wat naar de achtergrond verdwenen. Maar ondanks al deze nieuwe media blijven newsletters nog steeds een uitstekend middel om je klanten te engageren en te overhalen om actie te ondernemen

email-marketing-300x199Deze tips kunnen je zeker helpen bij het opzetten van een succesvolle email marketingcampagne.

1. Identificeer jezelf

Het klinkt misschien gek, maar hier wordt nog al te vaak tegen gezondigd. Indien je niet zegt wie je bent, en waarom je de ontvanger contacteert, dan zal je campagne niet slagen. Er zijn ondertussen al honderden blogartikels geschreven over hoe je een goede subject line schrijft, maar indien de ontvanger je niet herkent, zal hij de newsletter niet openen. Hoe goed jouw aanbieding ook is.

2. Hou het kort en to the point

Ga voor een korte en krachtige subject line. Ook in de newsletter zelf hou je het best kort en bondig, met korte en krachtige zinnen die de ontvanger zeggen wat van hem verwacht wordt. Een studie van Mailer Mailer stelde vorig jaar nog vast dat newsletters met korte subject lines (4 tot 15 karakters) de hoogste open rate hadden, namelijk 15,8%.

3. Wek vertrouwen op

Dit begint al bij de signup box. Vertel duidelijk wat de inschrijver kan verwachten wanneer hij zich ingeschreven heeft. Zeg ook dan al hoeveel keer je een newsletter uitstuurt (bijvoorbeeld twee keer per maand).

Voorts moet je een band smeden met de ontvangers, daar regelmatige communicatie, op voorwaarde dat je effectief iets te vertellen hebt. Hou je boodschap leerrijk en relevant, en hou rekening met de 80/20 regel.

4. Voeg aantrekkelijke afbeeldingen toe

Afbeeldingen worden steeds belangrijker voor de aantrekkingskracht van je newsletter. Zorg ervoor dat je de images niet te groot maakt, zodat ze zeker niet geblokkeerd worden. Geef ook een relevante alt tekst in, zodat de gebruiksvriendelijkheid verhoogt indien je afbeeldingen niet volledig laden.

5. Segmenteer

Niet iedereen van je subscribers bevindt zich even ver in het aankoopproces. Sommigen zijn nog prospect en gewoon geïnteresseerd in je product. Anderen zijn al klant en zijn heel tevreden over je product of dienst. Het spreekt voor zich dat je niet dezelfde boodschap stuurt naar beide groepen. Deel je hele lijst dus op in verschillende segmenten.

6. Voeg een duidelijke call to action button toe

Last but not least moet je de ontvanger natuurlijk ook overhalen om de actie te ondernemen die je van hem verwacht. Kies voor een duidelijke en opvallende call to action button, met een simpele boodschap die gerelateerd is aan de actie die de gebruiker moet ondernemen. “Klik hier” als boodschap is daarbij niet altijd de beste keuze!

Executive Summary

Email marketing: best practices
Newsletters zijn nog steeds een uitstekend middel om klanten te engageren en te overhalen om actie te ondernemen. Ontdek hier 6 tips die je hierbij kunnen helpen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *