E-mailmarketing: een doeltreffend design

een doeltreffend design trekt de aandachtWe ontvangen dagelijks tientallen mails met als gevolg een drukke en volle mailbox. Om op te vallen in deze overbevolkte mailbox is een aantrekkelijk design van groot belang. Je moet met je nieuwsbrief de ontvanger in enkele seconden overtuigen. Hoe je de aandacht van de lezer in deze kostbare seconden kan trekken, lees je hier.

To the point

Het eerste wat de consument zich afvraagt is ‘wie, wat, waar en waarom’. Bied de lezer daar dan ook een antwoord op. Denk goed na wat de consument wil lezen en wat jij wil vertellen. Zonder franjes, ellenlange inleidingen en pogingen tot overtuigen: kom dadelijk to the point! De consument wil onmiddellijk op de hoogte gebracht worden van de waarde van je e-mail. Toon de consument de echte waarde van je nieuwsbrief en ondersteun deze boodschap met een simpel, functioneel design.

Afbeeldingen in evenwicht

Zorg voor een evenwichtige afwisseling tussen afbeeldingen en content. Vaak gebeurt het dat de afbeeldingen in een e-mail niet getoond worden, een nieuwsbrief met enkel afbeeldingen is dus een slecht idee. Je mag natuurlijk wel afbeeldingen gebruiken, maar zorg dan dat er een link is naar de webversie van je bericht (waar je afbeeldingen wél getoond worden). Als laatste is het ook belangrijk dat je afbeeldingen functioneel zijn. Dit wil zeggen dat ze een bijdrage leveren aan de nieuwsbrief en niet louter als versiering dienen.

Witruimtes en afwisseling

Onze hersenen zoeken steeds patronen. Alles wat herhalend of voorspelend is, wordt door onze hersenen als routine gezien. Deze routine wordt door ons brain genegeerd. Hierdoor hebben we meer aandacht voor nieuwe dingen. Zorg dus dat de afbeeldingen niet steeds op dezelfde plaats staan! Witruimte en subtitels helpen ook om de aandacht te trekken. Hoe meer witruimte, hoe meer de aandacht naar aanwezige elementen gaat. Zorg dat hetgeen waar het meeste aandacht naar moet gaan op de meest prominente plaats in je nieuwsbrief staat.

Aangepast aan mobiel

Steeds meer consumenten lezen e-mails via tablet of smartphone. Zorg dus dat je nieuwsbrief hieraan aangepast is. Kies voor een overzichtelijk en simpel design dat in één oogopslag zichtbaar is via mobiele apparaten.

Inspiratie: Bloovi

Executive Summary

We ontvangen dagelijks tientallen mails met als gevolg een drukke en volle mailbox.

Om op te vallen in deze overbevolkte mailbox is een aantrekkelijk design van uiterst belang.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *