The Social Shop: klanten worden affiliate verkopers

Gisteren werd The Social Shop gelanceerd. The Social Shop werd opgericht door Sander Dullaart van Favela Fabric, een bedrijf dat inzet op social business design. Via The Social Shop kunnen bedrijven en merken hun meest tevreden klanten inzetten als affiliate verkopers. Klanten kunnen via een eigen online shop hun favoriete product(en) aanbieden aan hun vriendenkring en worden daarvoor beloond. Social shopping is bij deze gelanceerd.

Wat is The Social Shop?

The Social Shop is in feite een dienst voor bedrijven en merken om hun klanten in te zetten als affiliate verkopers. Via The Social Shop kunnen tevreden klanten namelijk online producten en diensten van bedrijven en merken aanbieden waarvan ze tevreden zijn. Ze krijgen de mogelijkheid een eigen online shop openen die geïntegreerd is in sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. Op die manier kunnen ze hun favoriete producten gemakkelijk doorverkopen aan hun vrienden, kennissen, etc. Shopkeepers die een product verkopen, krijgen daar meestal een beloning voor die kan oplopen tot 100 euro.

The Social Shop

The Social Shop werd gisteren in bèta versie gelanceerd. Oprichter Sander Dullaart wil pas uitbreiden naar meerdere shopkeepers en een hoger aantal deelnemende bedrijven en merken als het bewijs geleverd wordt dat The Social Shop echt werkt. Voorlopig zijn De Hypotheker, Energiedirect.nl en Oxam Novib de enige vaste klanten. Men wil nu vooral communiceren met zowel de bedrijven als de shopkeepers om te kijken wat beter kan en hoe The Social Shop optimaal kan presteren. Daarna kan geopteerd worden voor een uitbreiding. Andere grote bedrijven, zoals Volkswagen, zouden namelijk al interesse hebben in The Social Shop.

Het principe van The Social Shop

The Social Shop is gebaseerd op het principe dat tevreden klanten de beste verkopers zijn. De producten die verkocht worden door shopkeepers, zijn namelijk de producten waarvan de shopkeepers zelf uiterst tevreden waren. Via sociale netwerken bereiken shopkeepers daarnaast nog eens een groot publiek met dezelfde interesses. Tel daar nog bij dat mensen vaak meer vertrouwen hebben in producten die aangeboden worden door vrienden in plaats van door een onbekende verkoper, en de kans dat The Social Shop een mooie toekomst tegemoet gaat, wordt alleen maar groter.

Social shopping in alle eerlijkheid

In social media speelt eerlijkheid een grote rol en dat heeft The Social Shop maar al te goed begrepen. The Social Shop probeert immers om zo transparant mogelijk te communiceren naar bedrijven, verkopers en kopers. Shopkeepers kunnen bijvoorbeeld alleen producten aanbieden die ze zelf gekocht hebben. Alleen dan kan een bedrijf of merk iemand uitnodigen om een online shop te openen.

Ook over de beloningen die de shopkeepers krijgen als ze een product verkopen, wordt duidelijk gecommuniceerd. Kopers zien de vergoeding die shopkeepers krijgen bij de verkoop van een product. Shopkeepers kunnen er bovendien voor kiezen om die vergoeding met hun koper te delen en/of een deel van hun beloning aan een goed doel te schenken.

Communicatie met en tussen shopkeepers

Om ervoor te zorgen dat The Social Shop uitgroeit tot een groot en goed social shopping platform, is een goede communicatie nodig met en tussen de shopbeheerders. In de back-end van The Social Shop kunnen shopkeepers met elkaar communiceren en bijvoorbeeld tips & tricks uitwisselen, rankings raadplegen en social media campagnes inplannen. Bedrijven en merken kunnen dan weer zien wie de beste social shopkeepers zijn en met hen communiceren, inzichten delen of zelfs samenwerken om producten te verbeteren of nieuwe producten te bedenken.

The Social Shop van Merijn

 

Executive Summary

Via The Social Shop kunnen bedrijven hun meest tevreden klanten inzetten als online verkopers
Klanten krijgen er een beloning voor in de plaats, bedrijven zien hun omzet stijgen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *