No cart left behind – e-commerce infographic

Je herkent het misschien zelf wel: je bent aan het shoppen op een webshop en je vult je winkelkarretje gretig. Tot je aan de laatste stappen komt… Daar haak je plots af en laat je de webshop achter met een gevuld winkelkarretje. Iets wat we in het echte leven echter zelden of nooit zouden zijn. Maar waarom haken we dan af bij die laatste, beslissende stappen?

E-commerce infographic - welke rol speelt de leveringstermijn bij het afronden van online verkopen?Onderstaande infographic van comScore & Milo legt het netjes uit. Zo geeft een groot deel van de respondenten aan dat ze ofwel niet bereid waren om te kopen of dat ze afgeschrikt werden door de verzendkosten. Ofwel waren ze te hoog, ofwel werden ze te laat vermeld. Maar er zijn ook velen die gewoon graag window shoppen, of dat nu online of offline is…

Tips om de online verkoop te verhogen

De infographic haalt diverse redenen aan waarom de verkoop vroegtijdig – maar liefst 67% van alle online verkopen – beëindigd wordt. Maar die redenen reiken meteen ook enkele oplossingen aan. Want als 40% van de respondenten afhaakt doordat verzendkosten te laat worden aangegeven, dan plaats je de verzendkosten toch gewoon op de homepage (of gewoonweg iedere pagina?) zodat ze meteen in het oog springen van iedere (nieuwe) bezoeker…

Niet alleen de verzendkosten vormen echter een probleem. Ook de verzendmogelijkheden en de verzendtermijnen zijn struikelblokken. Zo toont de infographic dat des te langer de verzendtermijn wordt, des te meer mensen afhaken. Bovendien haakt 1 op 4 online shoppers af als er geen verwachte leveringsdatum opgegeven wordt.

Daarnaast zijn er ook enkele zaken die een online shopper juist kunnen overtuigen om hun aankoop te vervolledigen:

  • 73% zegt aangemoedigd te worden door ‘gratis verzending’
  • 60% wordt aangemoedigd door een geschatte of gegarandeerde leveringsdatum
  • 56% wordt aangemoedigd door de mogelijkheid te kiezen tussen verschillende betalingsmogelijkheden
  • 50% wordt aangemoedigd door de mogelijkheid om in te kunnen loggen op een eigen account en door de mogelijkheid om aankoopvoorkeuren op te kunnen slagen.

De infographic lijst ten slotte ook nog enkele tips om shoppers extra aan te moedigen. Zo kiest 2/3e van de online shoppers altijd voor de meeste goedkope verzendingsmogelijkheden. Een duidelijke vermelding van de verzendkosten evenals leveringsdata en –mogelijkheden kunnen van nieuwe shoppers dus loyale shoppers maken.

Online verkoop is tegenwoordig zeer transparant. Als een online shopper hetzelfde product voor dezelfde prijs kan kopen bij een concurrent waar hij géén verzendingskosten moet betalen, zal hij niet lang moeten twijfelen. Een duidelijke shipping policy is dus noodzakelijk en tracht waar mogelijk de verzendingskosten te beperken of zelfs te elimineren. Dat laatste kan je doen door je klanten de mogelijkheid te geven de producten in een fysieke winkel op te halen, als je een fysieke winkel het ten minste…

No Cart left behind infographic - tips voor e-commerce: hoe de online verkoop verhogen?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *