Ligt de toekomst van Groupon in zelfbediening via Groupon Stores?

Groupon_BelgieGroupon is een lokale shopping site die dagelijks unieke deals van adverteerders in de vorm van real-time kortingen  aanbiedt aan een grote groep mensen. Het bedrijf vertrouwt daarvoor op de kracht van het collectief kopen. Groupon lanceerde recent ‘Groupon Stores’. Volgens Groupon is het een soort van zelfbedieningssysteem waar adverteerders zichzelf voor kunnen aanmelden. Vervolgens kunnen ze een pagina aanmaken en zo aanbiedingen voorstellen aan mogelijke bezoekers.

Het opzetten van Groupon Stores behoort tot een groter plan en een daarbij horende visie. Ze willen groeien in de toekomst en een breder lokaal marketingplatform worden. Hun toekomstgerichte visie en het opzetten van de Groupon Store heeft verschillende strategische voordelen.

Groupon Stores: de voordelen

  • Achterstand inhalen van geïnteresseerde bedrijven:
    Aan geïnteresseerde bedrijven geen tekort, maar wel aan het bedienen van die bedrijven. Voor ieder  bedrijf waar Groupon mee werkt, worden 7 bedrijven afgewezen. Bovendien is er op vele markten een wachtlijst van 6 maanden.
  • Verbeterde personalisatie voor consumenten:
    de kwaliteit van de personalisatiefeature van Groupon bestaat uit de functie om de beschikbare aanbiedingen op iedere markt te bekijken. Wanneer het zelfbedieningssysteem gaat zorgen voor meer aanbiedingen, moet ook de personalisatiefeature verbeterd worden.
  • Nieuw kanaal om klanten te werven:
    wanneer bedrijven klanten gaan aanmoedigen het bedrijf te volgen op Groupon, dan zullen die klanten waarschijnlijk ook gebruikers van Groupon worden.
  • Opstellen van barrières voor toetredingen:
    Het is vrij eenvoudig voor bedrijven om ‘Daily Deal’ aanbiedingen via verschillende diensten aan te bieden. Anderzijds zullen bedrijven, die zwaar investeren in hun aanwezigheid op Groupon Stores en vervolgens hun klanten aanmoedigen via die weg met hen te communiceren, minder waarschijnlijk het proces opnieuw starten wanneer concurrenten gelijkaardige aanbiedingen uitrollen.

Groupon betreedt Facebook- en Twitterterritorium

Een onderdeel van Groupon Stores is de mogelijkheid bedrijven te volgen. Door op een ‘follow-button’ te klikken geef je als gebruiker aan dat je op de hoogte wilt blijven van aanbiedingen van dat bedrijf. Aanbiedingen ontvangen is één van de redenen van consumenten om op Facebook of Twitter een bedrijf te volgen. Ook in het geval van Groupon Stores zal dit niet anders zijn.

Groupon wordt aanzien als een nieuw wervingskanaal voor klanten. Bedrijven investeren zwaar in kortingen en comissies om een nieuwe klant over de vloer te krijgen. Met de mogelijkheid om bedrijven te volgen hoopt Groupon de andere kant van lokale marketing te belichten: klanten overtuigen om terug te komen en meer uit te geven.

Groupon_Stores_Follow

Groupon Stores: de uitdagingen

Uiteraard houdt de lancering van Groupon Stores ook enkele risico’s in voor het bedrijf zelf. Groupon zou onder andere schade kunnen toebrengen aan hun eigen succes. Gebruikers die hun favoriete bedrijven volgen, willen alle aanbiedingen ontvangen van die bedrijven. Maar sommige bedrijven zullen superaanbiedingen willen aanbieden aan iedereen, buiten hun bestaande bezoekers. Bovendien is CRM gericht op kortingen niet ideaal voor de meeste lokale bedrijven. Facebook en Twitter bieden een veel bredere context voor onder andere branding, engagement, productintroductie(s), klantendiensten enzovoort. Ten slotte zijn de aanbiedingen die momenteel uitgestuurd worden via e-mail zwaar onderhandeld door mensen van sales en gecontroleerd door Groupon zelf. Met een zelfbedieningssysteem wordt het enorm lastig om aanbiedingen te controleren op onder andere kwaliteit.

Groupon Stores lijkt dus een logische stap voor het bedrijf, om van product en kanaal naar volwaardig platform te gaan. Bovendien is het eigenlijk een CRM-tool waardoor zichtbaarheid voor merken en bedrijven er een nieuw gezicht bij krijgt. Een extra manier om nieuwe klanten aan te trekken, ermee in communicatie te treden en ze loyaal aan je merk te maken. Bovendien bieden ze hiermee een hoofd aan de concurrentie van Yelp, Google Maps, FourSquare en Facebook Places.

De Groupon Stores werden eind vorige week al gelanceerd in Chicago. Via deze Google zoekopdracht kan je de pagina’s van de reeds aangemelde winkeliers bekijken.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *