E-commerce content schrijven in 4 stappen

E-commerce bedrijven zijn gericht op sales en spenderen dan ook veel van hun tijd aan het analyseren van de ROI en het bedenken van manieren om meer online producten te verkopen. Meestal wordt daarom gekozen voor PPC campagnes om een e-commerce website te promoten in plaats van SEO of content als verkoopstrategie te gebruiken. Toch kan e-commerce content leiden tot een betere shopervaring en dus meer klanten en verkochte producten opleveren.

E-commerce content schrijven in 4 stappenWat is e-commerce content?

E-commerce content moet in feite een perfecte balans zijn tussen het bieden van informatie en de klant proberen overtuigen om het product in kwestie te kopen. Het gaat dus om de zoektocht naar het ideale evenwicht tussen nuttig en relevant zijn, zodat de gebruiker een goede shopervaring heeft.

Met het onderstaande stappenplan kan je zelf kwalitatieve e-commerce content schrijven om de verkoopcijfers van je website te boosten.

1. Bepaal het doel van je pagina’s

De eerste stap om goede e-commerce content te schrijven is een kritische blik werpen op je bestaande webpagina’s. Vraag je af wat gebruikers moeten doen op elk niveau van je website. Categoriepagina’s zullen bijvoorbeeld een ander doel hebben dan je productpagina’s. Daarom is het belangrijk dat je voor elk niveau van je e-commerce website nagaat wat de belangrijkste doelen van deze pagina’s zijn.

Eens je dat gedaan hebt, creëer je een lijst met types content die je opgestelde doelen zouden kunnen verwezenlijken, bijvoorbeeld productinformatie, informatie over de fabrikant, social media buttons, video’s, foto’s, etc. Maak op basis daarvan een template voor je content en specificeer welke content op welke pagina zou moeten staan.

2. Maak een overzicht van de bestaande content

Veel e-commerce website hebben reeds nuttige content, alleen staat deze content op de verkeerde plaats. Maak daarom een overzicht van de bestaande content en verplaats of link de content naar de juiste pagina’s.

Heb je bijvoorbeeld een blog of een YouTube kanaal, zorg er dan voor dat deze content gemakkelijk toegankelijk is voor je websitebezoekers. Op die manier zal het aantal bezoekers op je blog toenemen en geef je geïnteresseerde bezoekers de kans om nog meer interessante informatie over een bepaald onderwerp te lezen. Bovendien kan je blogbezoekers zo naar je website leiden en  kan je ze misschien wel tot een aankoop overtuigen.

3. Verwerk keywords in je e-commerce content

Nu het doel van elke webpagina duidelijk is en je de content voor elke pagina bepaald hebt, is het tijd om effectief e-commerce content te schrijven. Let er op dat je relevante content schrijft en voer een zoekwoordenonderzoek uit om te weten welke zoektermen je doelpubliek gebruikt wanneer ze zoeken naar producten die jij verkoopt. Het is tevens belangrijk dat je de pagina’s zelf ook optimaliseert met de juiste zoekwoorden.

4. Verbeter de gebruikerservaring

Het is tenslotte belangrijk dat je content niet alleen informatief is, maar tevens de gebruikerservaring van je bezoekers verbetert. Enkele tips:

  • Unieke productbeschrijvingen: gebruik geen standaard productbeschrijvingen van fabrikanten, maar schrijf unieke content over elk product en zorg ervoor dat die content nuttig is voor mogelijke klanten
  • Maak gebruik van reviews. Reviews helpen online shoppers immers om beslissingen te maken over producten die ze willen kopen.
  • Gerelateerde producten: voorzie een lijst met gerelateerde producten zodat shoppers meer interessante producten kunnen ontdekken
  • Social media: voeg social media buttens toe om bezoekers een deel te laten worden van je online gemeenschap.
Executive Summary

Meer sales realiseren via je e-commerce website?
Schrijf relevante e-commerce content en boost je verkoopcijfers.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *