Waarom Psy en Harlem Shake viraal gaan en jij niet …

qm-going-viral

viraal gaanIn zijn boek ‘Contagious: Why Things Catch on’ tracht de Amerikaanse marketingprofessor Jonah Berger op een wetenschappelijke manier te ontleden waarom bepaalde content er vlotjes in slaagt de wereld te veroveren – denk aan Psy en Harlem Shake – en andere amper een handvol mensen weet te charmeren. Verwacht geen magische formule waarmee iedereen vanaf nu zonder de minste moeite de wereld kan veroveren via het internet, maar Berger omschrijft wél een aantal nuttige criteria waaraan virale content moet voldoen.

Het geheim van virale content ontsluierd?

Hoe het komt dat de Koreaanse popsensatie Psy erin slaagt met zijn Gangnam Style de wereld te veroveren? Of – om in de sfeer van absurde danspasjes te blijven – waarom we enige tijd geleden met z’n allen schaamteloos stonden te Harlem Shaken?

Of een filmpje, foto of blogartikel al dan niet viraal gaat, lijkt voor velen een loterij. Volgens marketingprofessor Jonah Berger beginnen we er echter steeds beter in te slagen om onze kansen op die loterij in de hand te werken.

Berger onderscheidt zes principes die bepalend zijn voor online succes. Wereldschokkend zijn die principes niet, origineel al evenmin.

Click to tweet!

6 principes van virale content

Berger onderscheidt zes principes die bepalend zijn voor online succes. Wereldschokkend zijn die principes niet, origineel al evenmin. Zo zijn ‘emotionele resonantie’, ‘bruikbaarheid’ en ‘storytelling’ drie manieren om de kans op succes op het wereldwijde web te verhogen.

Berger stelt verder nog dat content die bewondering opwekt bij de lezer of kijker meer kans maakt om viraal te gaan. Ook innovatieve en originele content verhogen de kans op werelddominantie. De manier waarop de boodschap wordt overgebracht blijkt, zo zegt Berger, ook cruciaal te zijn. Zo komt hij tot de constatatie dat goed vertelde verhalen vaak populair zijn. Beelden schijnen daarbij beter te werken dan droge tekst. Het is daarom altijd verstandig om een creatieve video te maken. Internetgebruikers zijn nu eenmaal lui – hoe minder ze moeten lezen, hoe beter!

Een mooi voorbeeld van zo’n sterk staaltje content is deze, inmiddels wereldbekende video naar aanleiding van een nieuwe zender via digitale betaaltelevisie.

Deze video zit intussen aan 49.238.665 views … and counting.

Sterke content creëren – liefst dan nog een video – vraagt uiteraard een flinke investering. Bovendien heb je geen enkele garantie dat die investering ook daadwerkelijk zal lonen. Maar laat dat je er niet van weerhouden om toch de nodige inspanningen te leveren. Je beschikt trouwens over een aantal troeven om je content te verspreiden.

Tools om viraal te gaan

Minstens zo belangrijk als de content is de distributie ervan. Wie de sociale media op een slimme manier inschakelt om zijn verhaal wereldkundig te maken kan, bereikt een pak meer mensen. Het voordeel van sites als Facebook en Twitter is dat je content zich als een lopend vuurtje kan verspreiden. Zeker als je verhaal wordt opgemerkt en gedeeld door mensen met veel volgers, dan schiet het aantal views razendsnel de hoogte in.

Écht onthullend zijn Bergers principes niet, overbodig evenmin. Wat Berger vooral duidelijk maakt, is dat of iets al dan niet viraal gaat toch voor een héél groot deel met een aantal ondoorgrondelijke factoren heeft te maken. Het blijft dus wachten op de magische formule …

Executive Summary

Content moet ‘viraal gaan’ om succesvol te zijn. Maar hoe doe je dat? In zijn boek ‘Contagious: Why Things Catch on’ probeert marketeer Jonah Berger het geheim te ontsluieren … Met wisselend succes.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *