Update je oude content en blaas hem zo nieuw leven in!

Als content marketeer ben je waarschijnlijk voornamelijk bezig met het creëren van nieuwe content. Je bent constant op zoek naar ideeën voor nieuwe blogartikels en met het schrijven daarvan. Maar in plaats van steeds nieuwe content te creëren, kan het soms ook zeer nuttig zijn om je oude content te updaten en nieuw leven in te blazen! Blogposts die maanden of jaren oud zijn kunnen hopeloos verouderd zijn, maar wel veel bezoekers trekken. Het loont dan ook de moeite om die oude content nieuw leven in te blazen!

oude-content-updaten

Waarom je content nieuw leven inblazen?

Het grote voordeel van content marketing, is het grote aantal zoektermen dat je hiermee aanspreekt. Na verloop van tijd zal je op steeds meer zoektermen hoog scoren in Google. Het gevolg daarvan is natuurlijk dat ook oude blogposts, die diep in je blog verborgen zitten, nog steeds veel bezoekers kunnen aantrekken. En vaak bevatten die oude blogposts oude, inaccurate informatie. Bovendien is het vaak makkelijker om je meest populaire content te updaten, dan om nieuwe, goede content van scratch te schrijven.

Welke content blaas je nieuw leven in?

Eerst en vooral moet je gaan beslissen welke content je nieuw leven wil gaan inblazen. Focus je hierbij op de content die het beste scoort: kijk even in Analytics welke oude blogposts de afgelopen maanden het meest verkeer binnen brachten, en welke blogposts het meeste inbound links krijgen. Op basis van deze metrics kan je gaan bepalen welke content het beste scoort. Vervolgens kan je gaan kijken welke van die content een update nodig heeft.

Naast deze twee metrics, kan je ook kijken naar bepaalde trends. Komen er in de comments bijvoorbeeld veel vragen over een bepaald topic, waarover je ooit al eens over hebt geschreven? Dan is het mogelijks de moeite om die blogpost te updaten, in plaats van er een nieuwe blogpost aan te wijden.

Best practices voor het updaten van je content

Heb je bepaald welke content je wil gaan updaten? Hou dan rekening met enkele best practices:

Behoudt de url en de post

Update steeds de originele post, in plaats van een nieuw bericht te plaatsen, en behoud dezelfde url. Op die manier vermijd je dubbele content.

Behoudt de keywords in de tekst

Denk goed na bij het doorvoeren van aanpassingen in de tekst, en zorg ervoor dat je de belangrijkste keywords laat staan. Vooral in titels en tussentitels is dat belangrijk. We raden je aan om de titel en de tussentitels gewoon niet te veranderen.

Voeg een kleine notitie toe over de update aan het einde van je post

Voeg op het einde van de post een notitie toe, waarin staat dat de blogpost geupdate werd. Zeker bij een blogpost met comments is dat belangrijk: een publicatiedatum van vandaag met comments die jaren oud zijn, schept natuurlijk verwarring.

Update de meta description

Vergeet ook niet om je meta description nog eens na te kijken. Is die na de update nog steeds accuraat? Ze heeft geen enkele invloed op je Google ranking, maar wel op de click-through-rates. Is ze nog catchy genoeg?

Republish!

Je blogpost is nu klaar om opnieuw gepubliceerd te worden! Pas de publicatiedatum aan naar vandaag, zodat de post terug bovenaan je blog verschijnt. Hou ook even bij hoe je blogpost het voor de update deed, en hoe hij het na de update doet. Belangrijke metrics hier kunnen bijvoorbeeld het aantal comments, het aantal social shares, het aantal inbound links en het aantal views zijn.

Executive Summary

Oude content nieuw leven inblazen
Heb je oude content die outdated is maar wel veel bezoekers lokt? Blaas die dan nieuw leven in met deze best practices!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *