Pak je zwakke blogposts onder handen met deze tips

zwakke-blogpost

Om je te helpen bij het schrijven van goede blogberichten, hebben we de zwaktes van verschillende blogposts onderzocht. Vijf zwakheden kwamen regelmatig terug. Als je die aanpakt, vermijd je gegarandeerd zwakke blogartikels!

Zwakte 1: Ontbrekende strategie en gebroken beloftes

Heb je geen idee waarom je schrijft en heeft jouw inhoud geen specifiek doel? Schrijf je ook enkel wanneer je inspiratie hebt voor een vaag blogartikel? Dan heb je geen (goede) contentstrategie, een slechte start dus. Bovendien is de kans groot dat je zonder strategie de gemaakte beloftes in je titel niet waarmaakt of dat je advies allesbehalve realistisch is. Je voelt het al: dit is geen goede manier om je blogpost te schrijven.

Hoe je het beter aanpakt:

Voor je begint te schrijven is het enorm belangrijk dat je doelen stelt. Denk na waarom je schrijft, voor wie je schrijft en stel een contentkalender op met de topics voor jouw blogposts. Voor je aan het blogbericht start, stel je beste een storyframe op waarin je je doelstellingen duidelijk maakt, nadenkt voor wie je schrijft en wat de lezer aan dit blogbericht heeft (what’s in it for me).

Zorg vervolgens dat je de doelstellingen die je opstelt ook vervult! Voorkom ook dat je titel en tekst niet matchen. Dit doe je door klein te beginnen, realistisch advies te geven, je grenzen te kennen en jouw sterktes in de kijker te zetten.

Zwakte 2: Té algemene (en saaie) informatie

Je koos een vaag onderwerp en ondertussen schreef je een blogartikel waarover andere sites al berichtten. Je lezers leren niets nieuws en stoppen waarschijnlijk al met lezen na het zien van de inleiding. Dat is ongetwijfeld niet waar je op hoopte.

Hoe je het beter aanpakt:

Laat de vage onderwerpen waar niemand iets van leert achterwege en kies voor originele en vernieuwende informatie. Doe voldoende opzoekwerk en laat de interessantste weetjes de bovenhand nemen. Daarnaast kan ook een goed onderbouwde mening jouw blogartikel kleuren.

Zwakte 3: Geen tussentiteltjes, want waarom zijn die nuttig…

De grootste fout die je kan maken als je een blogartikel schrijft, is géén tussentiteltjes gebruiken. Hierdoor hebben je lezers geen enkele houvast in je tekst. Ze moeten zich door één lange tekst worstelen zonder enige rustpunten. Zou jij verder lezen?

Hoe je het beter aanpakt:

In de eerste plaats: vergeet je tussentitels NIET! Ze zijn het allerbelangrijkste als je een overzichtelijke, duidelijke blogpost wilt schrijven. Bovendien maken ze duidelijk waarover jouw blogartikel precies gaat. Om je blogpost nog aangenamer te maken, vertel je het best een verhaal dat duidelijk is voor de lezer. Ook een genummerde lijst, bullet points en afbeeldingen helpen jouw tekst te ondersteunen en aangenamer te maken voor de lezer.

Zwakte 4: Wil je alles vertellen in één blogartikel?

Je let even niet op en je bent je focus kwijt. Je dwaalt af van het onderwerp en je loopt het risico dat je je lezers verliest in een langdradige tekst. Als je dan ook nog eens superlange zinnen en eindeloze  paragrafen schrijft, ben je je lezers waarschijnlijk voorgoed kwijt.

Hoe je het beter aanpakt:

Denk even terug aan de doelen die je, voor je je tekst begon te schrijven, stelde. Durf selectief te zijn en enkel die dingen te schrijven die jij (en hopelijk ook je lezer) interessant vindt. Leer ook je ideeën eenvoudig voorstellen. Als je iets in één zin kan zeggen, zeg het dan ook in één zin! Een laatste tip die we je hier graag meegeven: denk zoals de lezer. Onthoud dat lezers graag meteen vinden wat ze zoeken en het liefst korte en krachtige blogartikels lezen.

Zwakte 5: Banaal taalgebruik

Je herhaalt clichés en gebruikt saaie uitdrukkingen. Het probleem met vaak gebruikte uitdrukkingen is dat de lezer deze overal te zien krijgt. Met als gevolg dat ze erg saai, vervelend en zelfs storend zijn.

Hoe je het beter aanpakt:

Haal al je creativiteit uit de kast en kom met vernieuwende ideeën naar voor. Wees specifiek in je berichten en vermijd vage uitdrukkingen die niemand graag leest. Verfijn je tekst met leuke quotes en toffe uitspraken, maar voorkom dat ze afgezaagd worden!

Extra blogtip

Een laatste tip die we je willen meegeven: gebruik een call-to-action! Dit geeft je lezers een duidelijke hint en toont hoe ze de volgende stap nemen. Wil je bijvoorbeeld dat je lezers je artikel delen of erop reageren, vraag het hen dan duidelijk in je call-to-action.

Executive Summary

Heb je een blog, maar vind je het moeilijk om gepaste blogartikels te schrijven? Deze tips helpen je om nuttige en interessante blogberichten te creëren!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *