Hoe hou je complexe content leesbaar én genuanceerd? 5 schrijftips

Hou je complexe content leesbaar.

Interessante content wordt pas écht interessant als hij op een leesbare manier wordt gebracht. Heel wat bedrijven en content marketeers hebben wel boeiende dingen te vertellen, maar slagen er niet in om content op een vlot verteerbare manier aan te bieden. Kennis is één ding, al je kennis op de juiste manier aan je doelpubliek voorschotelen een ander. Aan de hand van onderstaande tips slaag je erin leesbare én genuanceerde teksten te schrijven.

Stel jezelf vragen

Ben je kennis en informatie aan het verzamelen over een onderwerp? Dan is het in de eerste plaats belangrijk dat je de materie zelf perfect onder de knie hebt. Het helpt om jezelf hierover een aantal relevante vragen te stellen. Denk na over het onderwerp en knoop ook gesprekken aan met collega’s of mensen uit de sector. Ga op zoek naar details die je content écht verrijken.

Maak gebruik van voorbeelden

Bij het schrijven van je tekst is het altijd een goed idee om voorbeelden te gebruiken. Ze zorgen voor duidelijkheid en maken je tekst vlotter leesbaar. Daarnaast kan je ook op zoek gaan naar analogieën en metaforen om vergelijkingen te maken. Hierdoor kunnen mensen zich onmiddellijk inbeelden waarover de tekst gaat.

Het is altijd een goed idee om voorbeelden te gebruiken. Ze zorgen voor duidelijkheid en maken je tekst vlotter leesbaar.

Click to tweet!

Vermijd te veel jargon

Schrijf je een tekst over een heel specifiek onderwerp? Gebruik dan niet te veel jargon. De meeste lezers zullen deze specifieke terminologie niet begrijpen. Vakjargon kan op voorwaarde dat je de technische woorden voldoende verklaart. Vermijd herhalingen en maak gebruik van synoniemen.
Wanneer je je tekst aanpast, gebruik je bij voorkeur ook korte en eenvoudige zinnen. Dat maakt de tekst vlotter leesbaar, wat vooral bij online content erg belangrijk is.

Laat je teksten nalezen

Is je tekst volledig klaar? Laat hem dan goed nalezen. Een eindredacteur kan oordelen of je tekst goed leesbaar is zodat lezers er geen problemen mee hebben en niet onmiddellijk afhaken. Moeilijke woorden of zinnen moeten aangepast worden. Daarnaast controleert de eindredacteur of de informatie in je tekst klopt. Hij of zij kan ook een nieuwe visie op je onderwerp of tekst hebben. Als je enkele elementen toevoegt, zal je tekst relevanter en boeiender worden. Dankzij nuttige feedback kan je ook je schrijfstijl en copywriting skills verbeteren.

Feedback helpt je verder

Heb je je tekst gepubliceerd? Volg de feedback dan van nabij op. Commentaren geven je een indicatie van de moeilijkheidsgraad van je tekst. Voor sommige mensen is de tekst misschien nog te moeilijk, voor specialisten dan weer te gemakkelijk. Gebruik de feedback bij het schrijven van volgende teksten.

Executive Summary

Voorbeelden gebruiken, te veel jargon gebruiken en je teksten laten nalezen: het zijn maar enkele tips die je teksten vlot verteerbaar houden. Ontdek hier hoe je leesbare blogartikels schrijft zonder nuanceringen te verliezen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *