Hoe content zijn waarde bewijst in elke fase van de funnel

Lead nurturing

Content marketing, dat is zo veel mogelijk blogartikeltjes schrijven en hopen dat ze meer trafiek naar je website lokken. Het is een opvatting die helaas nog veel marketingafdelingen op een dwaalspoor zet en dit mooie concept oneer aandoet. Content marketing vertrekt weliswaar vanuit inhoud, maar hoe je die verpakt, hangt af van de doelgroep, de funnelfase, de timing …  Content is dan ook geen vrijblijvend gadget, maar een onmisbare marketing- en verkooptool. Hoe maak je het verschil? En hoe creëer je content die zijn werk doet? Enkele inzichten.

Stratego voor gevorderden

Wil je met content marketing het rendement van je onderneming verhogen, dan moet je eerst goed weten waar je naartoe wil. Klinkt evident, maar het is een uitgangspunt waar nog al te vaak tegen gezondigd wordt. Hier alvast enkele richtvragen als kompas:

  • Wie is je doelgroep? Wie koopt je product en wie (nog) niet?
  • Op welke (digitale) kanalen is die doelgroep actief?
  • Wat zijn hun intenties en welke emoties zetten hen aan tot actie?
  • Hoe ziet hun customer journey eruit?
  • Met welke boodschappen, via welk kanaal, en wanneer ga je je doelgroep aanspreken?
  • En de hamvraag: welk type content past daar het beste bij?

Met overtuigende content duw je de bezoeker subtiel maar kordaat naar het conversiepad.

Click to tweet!

Entertainen, opvoeden, overtuigen of converteren?

Hoe je het ook draait of keert, een business runnen betekent – non profit even buiten beschouwing gelaten – in de eerste plaats omzet draaien en winst maken. Je marketingplan moet daar ten volle toe bijdragen, anders heeft het gefaald. Content marketing vormt daar géén uitzondering op.

Mag content dan niet inspirerend zijn? Natuurlijk wel. Al is inspirerende content vooral weggelegd voor de eerste fase van de funnel. Inspireren op het moment dat je websitebezoeker op het punt staat te converteren, dat is zoals:

content

Hou er rekening mee dat je content het best onderverdeelt in vier categorieën, en dat die elk hun specifieke plaats in de funnel hebben:

  • Entertainende content: met entertainende content bereik je mensen aan de top van de salesfunnel: zij die je product misschien nog niet kennen maar zich wél aangesproken voelen door je entertainende boodschap.
  • Opvoedende content: te vergelijken met entertainende content. Maar terwijl die laatste de emotionele kaart trekt, speelt opvoedende content in op rationele intenties.
  • Overtuigende content: met overtuigende content duw je de bezoeker subtiel maar kordaat naar het conversiepad. Zowel emotionele als rationele factoren spelen daarbij een rol.
  • Converterende content: converterende content spreekt dan weer hoofdzakelijk de ratio aan. Je bent al overtuigd, nu wil je alleen nog kopen, informatie aanvragen, een afspraak maken …

Converterende content spreekt hoofdzakelijk de ratio aan. Je bent al overtuigd, nu wil je alleen nog kopen.

Click to tweet!

Laten we er een tekeningetje bij maken. Of liever: laten we er de content matrix van Distilled bijhalen. Die toont perfect aan hoe je in je contentmarketingplan het evenwicht houdt tussen emotionele en rationele content. En hoe je evolueert van de eerste funnelfase (awareness) naar de laatste (purchase of conversie).

content funnel

Of je nu aanhanger bent van het AIDA-model (attention, interest, desire, action) of van meer eigentijdse modellen, de naam die je geeft aan de verschillende funnelfases is van ondergeschikt belang. Zolang je maar beseft dat er tussen kennismaking en aankoop een lang parcours afgelegd moet worden. Een parcours dat je bij voorkeur zo interessant en relevant mogelijk houdt, met de juiste content op de juiste plaats en op het juiste moment.

 

Executive Summary

Sterke contentmarketing, dat is contentmarketing met een plan. Wie content wil publiceren die verder gaat dan vrijblijvend geneuzel, gaat het best voor een evenwichtige mix tussen emotionele en rationele content, afgestemd op de doelgroep en op de customer journey.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *