Content schrijven die blijft hangen? Mik schaamteloos op de emotie

content-emotie

De titel van je blogpost is wat de lezer doet klikken, lezen en delen. Je zorgt er dus maar beter voor dat die headline in het oog springt. Hoe je dat doet? Door content te schrijven met krachtige woorden die mikken op de emotie.

Content schrijven om te scoren én te sharen

Natuurlijk wil je eerst en vooral dat je blogpost gelezen wordt. De lezer verleiden om te klikken en te lezen, is één ding. De lezer aansporen om je tekst vervolgens te delen op sociale media, is nog een ander paar mouwen. Waarom delen we de ene blogpost wel en de andere niet? Het geheim zit hem in de headline van je tekst: die moet de emoties van de lezer prikkelen. Je headline scoort beter naarmate zijn Emotional Marketing Value (EMV) hoger ligt. Want ja, in deze tijden van ‘meten is weten’ is ook dát meetbaar.

Hoe schrijf je emotionele headlines?

De vraag blijft natuurlijk hoe je de EMV van je headline in de praktijk dan wel opkrikt. Enkele tips.

1.      Gebruik krachtige woorden

Dat kunnen zowel positieve als negatieve woorden zijn. Zolang ze een emotie uitdrukken zullen ze je lezer aanspreken. Kies woorden uit die je – al dan niet onbewust – verbindt aan gevoelens van:

  • geluk
  • plezier
  • verwondering
  • kracht
  • bezieling

of, in het negatieve spectrum:

  • angst
  • boosheid
  • onverschilligheid
  • machteloosheid
  • verwarring

Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar een tweede pijler waarop een aantrekkelijke headline rust, is dat ene woord dat we allemaal heel graag lezen:

2.      Jij

Wanneer jij content schrijft die inhoudelijk interessant is én je in je headline de lezer aanspreekt in de tweede persoon, voelt die zich meteen betrokken.

“Waarom je deze 3 besparingstips zeker moet uittesten”

is een veel directere zin dan

“Dit zijn de 3 beste besparingstips”.

Gevolg: de lezer klikt, leest en deelt.

Executive Summary

Gebruik krachtige woorden, mik op positieve én negatieve emoties, en spreek de lezer aan in de tweede persoon. En kijk vervolgens toe hoe de lezer jouw tekst leest en deelt.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *