Content marketing in 2014: content schalen en promoten

content marketing 2014

Content marketing is ongetwijfeld een van dé buzz woorden van 2013. De marketing sector heeft het fenomeen massaal ontdekt en omarmt. Google’s recente aanpassingen aan zijn algoritme (Panda, Penguin en Hummingbird) hebben dat nog versterkt: content is nog belangrijker geworden, link building heeft aan belang afgenomen. Als we even naar Google trends gaan kijken, en over een periode van twee jaar de termen ‘content marketing‘ en ‘link building‘ met elkaar vergelijken in Nederland (in België is er onvoldoende zoekvolume), dan zien we de interesse voor content marketing duidelijk stijgen, terwijl de interesse voor link building afneemt.

content marketing in 2014

Content marketing heeft ondertussen zijn waarde bewezen, maar om ook komend jaar te blijven groeien, moeten content marketeers de vruchten kunnen plukken van schaalvergroting en moeten content marketeers hun content op de juiste manier promoten.

Content marketing en schaalvergroting

Content marketing heeft zijn waarde reeds bewezen, tal van bedrijven halen er een grote return on investment op en stellen zich geen vragen meer bij de zin van content marketing. Waar ze zich wél vragen bij stellen, is hoe ze nog meer uit content marketing kunnen halen. Hoe kunnen ze hun content marketing strategie schalen, zodat de ROI nog groter wordt? Belangrijk om daarbij in het achterhoofd te houden: content marketing schalen is niet gelijk aan het produceren van meer content! De kwaliteit mag nooit uit het oog verloren worden, en het schalen van content mag absoluut niet ten koste gaan van de kwaliteit. De focus in 2014 moet liggen op het schalen van je content, waarbij dezelfde hoge kwaliteit behouden blijft.

Content marketing en promotie

Content marketing is enorm gegroeid, maar dat heeft ook een groot nadeel: het wordt steeds moeilijk om je content te doen opvallen en te promoten. Content marketeers staan in 2014 voor een grote uitdaging: hoe zorg je ervoor dat je content niet verloren gaat tussen alle andere content die aan je doelpubliek wordt aangereikt? Hoe zorg je ervoor dat de juiste mensen je content te zien krijgen?

Belangrijk is om het effect van je content bij te houden, op basis van verschillende key metrics. Verdeel je key metrics over de verschillende kanalen (je blog, e-mail, Facebook, Twitter, …) en bekijk voor elk kanaal het bereik, de click-through-rate en andere key metrics. Concentreer je op basis van deze metrics op twee zaken:

  • Vergroot enerzijds het bereik en de engagement (de CTR) per kanaal. Vergroot het bereik van je blog, zorg voor meer inschrijvingen op je nieuwsbrief en verzamel meer Facebook likes.
  • Vergroot het aantal kanalen. Heb je al een Youtube kanaal? Heb je al een Instagram account? Doe je al aan guuest blogging?

2014 belooft hoe dan ook een interessant jaar te worden voor content marketeers, vol uitdagingen. Ben jij er klaar voor?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *