Content curatie best practices

ScribitContent Curatie is vandaag de dag voor veel bedrijven zeer belangrijk geworden. Bedrijven die erin slagen hun doelpubliek te boeien met interessante content, zien dit gegarandeerd resulteren in hogere verkoopscijfers. Een goede content curator wordt als een expert in zijn vakgebied beschouwd, en als bedrijf wil je natuurlijk niet liever dan als een expert gezien worden!

Maar hoe wordt je als bedrijf nu een goede content curator? Scribit, een Amerikaans content marketing bedrijf, bracht een white paper uit waarin ze de belangrijkste tips op een rijtje zetten.

Content curatie, wat is dat?

Onder content curatie verstaan we het zoeken, verzamelen, organiseren en beoordelen van content uit verschillende bronnen, en die vervolgens verspreiden via je eigen kanalen. Google is een van de belangrijkste content curatoren op het web, maar Google krijgt vandaag heel wat concurrentie van sociale media. Bedrijven en experten nemen vaak zelf de rol van curator op zich, door constant interessante content te delen met hun netwerk.
Wat je er als bedrijf aan hebt? Aandacht! Door goede content te verspreiden trek je de aandacht van je doelpubliek. En ik moet je niet meer vertellen dat aandacht trekken nu net iets is waar veel bedrijven het vandaag moeilijk mee hebben.

Content curatie, hoe doe je dat?

In de white paper komen 12 stappen aan bod die je als bedrijf tot een succesvol content curator maken. Laten we de belangrijkste stappen kort overlopen.

Stap 1: definieer je merk

Branding is erg belangrijk. Gebruik je sociale media kanalen om duidelijk te maken wat je doet als merk, en wat je core business is. Via content marketing kom je in contact met je doelpubliek en met mogelijke klanten. Weet dat elke interactie je de kans geeft om jezelf te definiëren en te positioneren op de markt.

Stap 2: zoek de juiste mensen en bouw een team

Zoek de juiste mensen om je content strategie uit te werken. Je wil vooral mensen die nieuwsgierig zijn, die goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in de markt, en die trends kunnen spotten. Ideaal is een volledig team dat zich hiermee bezig houdt. Heb je daar niet voldoende middelen voor, zoek dan 1 gemotiveerd persoon die de job op zich wil pakken.

Stap 3: definieer content guidelines en zoek betrouwbare content bronnen

Bepaal de guidelines voor de content en ga op zoek naar betrouwbare bronnen. Guidelines voor de content bevatten bijvoorbeeld richtlijnen over het gebruik van scheldwoorden, welke content gepast is en welke niet, is het toegelaten om bepaalde content aan te passen, …?
Tevens moet je op zoek gaan naar betrouwbare bronnen, waar je je content vandaag gaat halen. Ga op zoek naar bekende mediabronnen die men sowieso vertrouwt, en zoek daarnaast betrouwbare bronnen uit je eigen vakgebied.

Stap 4: ga op zoek naar de juiste software

Er is een groot aanbod aan content marketing software, met elk hun eigen voor- en nadelen en hun eigen prijs. Weeg de verschillende opties tegen elkaar af en maak geen overhaaste beslissing. Je bent vooral op zoek naar software die over een grote database aan betrouwbare bronnen beschikt, en die volledige artikels ter beschikking stelt die je mag verspreiden.

Stap 5: volg andere experten in je vakgebied

Je bent vast niet het enig bedrijf in je vakgebied dat aan content curatie doet. Volg je concurrenten via sociale media, en kijk welk soort content bij hen goed scoort. Welke tweets worden geretweet en welke Facebook posts krijgen veel respons?

Stap 6: post zo vaak mogelijk volledige artikels

Een samenvatting van een artikel posten met een link naar het volledige artikel heeft weinig zin, je stuurt je bezoekers dan weg van je eigen website. Post zo vaak mogelijk volledige artikels zodat je bezoekers op je website blijven. Let daarbij wel op met copyrights, en post steeds een link naar de oorspronkelijke bron!

Stap 7: verklaar jezelf

Verklaar steeds waarom je iets deelt, plaats het in perspectief. Wees niet bang om je eigen mening uit te drukken, ook als je het niet eens bent met het artikel. Het zal de conversaties alleen maar voeden!

Tot zover de belangrijkste stappen kort uitgelegd. Voor een volledige, gedetailleerde uitleg download je de white paper van Scribit.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *