8 out-of-the-box copy-tips die wegwerpcontent omtoveren tot supercontent

qm-copywriting

Kwaliteitsvolle en aantrekkelijke content is een magneet. Het trekt alle soorten lezers aan. Tegelijk wordt wegwerpcontent er zo uitgefilterd.

In 2014 is het dan ook belangrijker dan ooit om je content en copy te verzorgen, zodat je merk opvalt tussen de ruis. De basics van copywriting ken je meer dan waarschijnlijk al. Maar was je ook al op de hoogte van deze acht wetenschappelijk onderbouwde out of the box tips?

Hou het kort

15 tot 20 seconden. Zo weinig tijd krijg je gemiddeld om je punt te maken. Maar heel weinig lezers nemen elke regel van je artikel in zich op. Zorg dus dat je de belangrijkste argumenten vroeg in je artikel behandeld worden en hanteer korte, krachtige zinnen om je gedachten over te brengen op de lezer. Lange en complexe zinnen gebruik je dan ook beter niet.

Omarm negativiteit

Negatieve boodschappen en stimuli weken reacties los. Dit betekent niet dat je depressieve content moet schrijven, maar een choquerende titel om de aandacht van je lezer te grijpen, kan zeker. Ook controverse werkt altijd. Door bijvoorbeeld te schrijven vanuit een controversiële uitgangspositie prikkel je de lezer om je volledige artikel te bekijken.

Schrijf een slechte eerste versie

Een ‘ongeremde’ en ongecensureerde eerste versie schrijven maakt je artikel beter in the long run. Het helpt namelijk je gedachten te ordenen en woorden te vinden voor moeilijkere ideeën. Achteraf kan je zinnen en zinstructuren verbeteren en perfectioneren.

Een ongeremde eerste versie schrijven maakt je artikel beter in the long run

Click to tweet!

Vermijd uitroeptekens en clichés

Te veel uitroeptekens verpesten je tekst. Ze maken je copy schreeuwerig en onaantrekkelijk. F. Scott Fitzgerald zei ooit dat het gebruiken van uitroeptekens even erg is als het lachen met je eigen grap.Vermijden dus.

Overbodige woorden en clichés geven dan weer een luie indruk. Gebruik alleen de woorden die je nodig hebt om je boodschap over te brengen en vermijd tekstvullers.

Zonder je af

Even een YouTube-filmpje bekijken. Even Facebook checken. Je verliest er al snel heel wat kostbare tijd mee. Schrijf dus old school op papier of schakel desnoods je wifi even uit zodat je ongestoord kan schrijven. Het doet wonderen voor je concentratie en je tekst.

Feiten, feiten, feiten

Feiten geven je tekst geloofwaardigheid. Maar niet alle feiten zijn even krachtig. Hanteer daarom de volgende vuistregel: gebruik geen feiten en data die al meer dan twee jaar oud zijn. Vooral in de web- en technologiesector zijn statistieken dan allang verjaard.

Mensen houden van cijfers

Je titel en content kwantificeren helpt je om op te vallen. Heb je 10 waardevolle tips? Of heb je een manier gevonden om je ROI met 15% te verbeteren? Vermeld dit dan ook. Potentiële lezers worden dan geprikkeld om je artikel te bekijken en waardevolle inzichten mee te pikken.

Vergeet de lessen Nederlands

De laatste tip: blijf niet krampachtig vasthouden aan klassieke regeltjes. Je moet op zoek gaan naar een evenwicht tussen een correcte en boeiende schrijfstijl. Af en toe de regels breken, mag best. Zolang het je content maar ten goede komt.

Executive Summary

De drang om content te publiceren is groot. Hoe val je anders op in de zee aan content die je op het Internet kan vinden? Maar ‘wegwerpcontent’ schrijven, doet je kansen natuurlijk geen goed. Degelijke en boeiende content schrijven, dat is de boodschap.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *