7 bijzondere copywriting tips die je absoluut moet weten

copywriting tips

7 steengoede en ongewone copywriting tipsOp het internet gaat alles om content, content en content. Daarvoor heb je foto’s, video’s, grafische elementen en natuurlijk geschreven content nodig. Deze laatste is erg belangrijk op vlak van SEO en kan, als hij goed geschreven is, zorgen voor een betere plaats in de Google zoekresultaten. Maar goede content schrijven is niet zo eenvoudig. Enerzijds moet je optimaliseren voor bepaalde keywords, anderzijds moet je content ook erg aantrekkelijk zijn en veel gelezen en gedeeld worden. De beste copywriting tips om je content voor SEO te optimaliseren kan je hier lezen. Maar hoe zorg je ervoor dat je blogs een goede titel hebben die lezers aantrekt, dat je bezoekers de content interessant vinden en dat ze deze ook delen op sociale media? Deze bijzondere copywriting tips zetten je alvast op de goede weg.

Copywriting tip 1: prikkel met een stevige titel

Een goede titel is cruciaal in het verwerven van meer lezers. Je wil immers dat zo veel mogelijk mensen erop klikken om verder te lezen. Mensen zijn van nature erg nieuwsgierig. De sleutel tot succes is dan ook deze nieuwsgierigheid prikkelen. Zorg voor titels die mensen nieuwsgierig genoeg maken om door te klikken, maar die toch niet te veel informatie prijsgeven.

Copywriting tip 2: cijfers worden vaker aangeklikt en gedeeld

Copywriting tips: cijfers zijn belangrijkCijfers zijn voor de meeste mensen gemakkelijk te verwerken. Lijstjes met genummerde opsommingen zijn erg duidelijke, brengen structuur aan in je tekst en zorgen dat het geheel gemakkelijk leesbaar is. Ook in titels doen cijfers het goed, deze worden vaker aangeklikt en gedeeld, voornamelijk als het gaat om grote getallen.

Copywriting tip 3: gebruik de juiste woorden

We hebben het voor een keer niet over keywords voor SEO optimalisatie, maar over de specifieke woorden die mensen graag lezen en delen. Een onderzoek van Takipi onder Engelstalige blogposts ontdekte dat de meest populaire posts de volgende woorden in hun titel hadden:

  • Smart
  • Surprising
  • Science
  • History
  • Hacks
  • Huge/big
  • Critical

In het Nederlands zou dat betekenen dat een titel als “ De 100 meest verrassende copywriting tips en hacks, gesteund door de wetenschap” het best goed zou doen. Uiteraard gelden niet noodzakelijk dezelfde woorden in het Nederlands, maar het geeft wel een goede indicatie.

Wil je graag dat je post gedeeld wordt op Twitter? Dan doe je er volgens Takipi goed aan om onder andere deze woorden te gebruiken:

  • You
  • Twitter
  • Please retweet
  • New blog post
  • Social
  • Free
  • Help
  • Great/Top
  • How to
  • Check out

Copywriting tip 4: gebruik agressieve woorden

Een analyse van technische blogposts wees uit dat het gebruik van negatieve, donkere en agressieve woorden ervoor zorgde dat de posts meer gedeeld worden. Zo waren posts met de woorden

 

  • No
  • Without
  • Stop
  • Fear
  • Kill

populairder dan die met woorden zoals do of start. Of dit ook geldt voor blogs over andere onderwerpen is niet duidelijk.

Copywriting tip 5: storytelling in plaats van aankondigingen

Aankondigingen worden slechts heel weinig gelezen en gedeeld. Om het interessanter te maken kan je dit soort posts omtoveren in een verhaal. Storytelling is immers steeds belangrijker bij copywriting. Het is bewezen dat storytelling een krachtige manier is om de hersenen te activeren. Het roept gevoelens op en je lezers raken meer betrokken wanneer je een aankondiging verpakt als een evenement, gebeurtenis of verhaal.

Copywriting tip 6: ken je publiek

Zorg ervoor dat je weet wie je publiek is, en richt je boodschap specifiek op hen. Dat doe je onder andere door de juiste woorden te gebruiken. Slang, vakjargon, grote woorden of simpele zinnen, korte of lange paragrafen, agressieve of zachte woorden, concreet of abstract… Je gebruikt maar beter de strategie die past bij je doelpubliek.

Copywriting tip 7: werkwoorden werken

De social media specialist Dan Zarella analyseerde maar liefst 200.000 tweets die links bevatten. De conclusie was dat tweets met meer werkwoorden vaker aangeklikt werden dan tweets die voornamelijk zelfstandige naamwoorden en adjectieven bevatten.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *