Van ‘een kijkje’ tot een conversie: 3 manieren om actie uit te lokken

Conversies-verhogen-#7cbb00

De natte droom van elke marketeer? Een klant die met een vage vraag (type ‘hoe maak ik mijn terras zomerklaar?’) op de bedrijfswebsite belandt en daar verleid wordt tot een concrete actie. Dat hoeft niet eens een bestelling te zijn van tien bloembakken en evenveel meters tuinscherm. Een afspraak, een offerteaanvraag, een gedownloade brochure of een inschrijving op de nieuwsbrief zijn net zo waardevol, aangezien ze die hinderlijke anonimiteitsmist doen opklaren. Maar hoe kun je je conversies verhogen? Drie tips om bezoekers met je content over de streep te trekken.

1.     Van bezoeker naar klant naar fan in 1 paragraaf

Je hebt vast voldoende aan de woorden ‘aandachtsspanne’ en ‘goudvis’ om het effect te kennen van de info-overdosis die we dagelijks via onze tablets en smartphones binnenkrijgen. In het informaticatijdperk zijn multitaskers heer en meester. Maar uit een recente enquête van Microsoft blijkt ook dat we ons vandaag de dag nog slechts gemiddeld 8 seconden op iets kunnen focussen. Goudvissen doen het beter met 9 seconden. (Hoe wordt dat trouwens gemeten? Door de beesten muggenlarven aan te bieden? Ze te confronteren met slechtgehumeurde katten? Maar we wijken af…)

Wat betekent dat voor online marketing? Dat je website snel genoeg moet laden, maar ook dat zijn content je bezoeker meteen bij de kraag moet vatten. Dit doe je door je blogposts in de vorm van een omgekeerde piramide te gieten. De wereld op zijn kop dus, want de traditionele ‘van algemeen naar concreet’-aanpak gaat hier gracieus overboord. Het spreekt voor zich dat je headline de vingers moet doen kriebelen, maar ook de eerste paragrafen bevatten het best al meteen de meest essentiële info. Vertel onmiddellijk hoe jij mensen concreet verder kunt helpen (wat, hoe, waarom, wanneer, wie?). Daarna kun je inzoomen op belangrijke details. De lezers die dan nog niet zijn afgehaakt, trakteer je ten slotte op algemenere feiten of extra achtergrondinformatie.

2.     Transformeer je CTA’s: waarde is waardevoller dan tijd

Geen leads zonder calls to action. Maar zo recht-voor-de-raap je in blogartikels tewerk gaat (zwem gerust terug naar de paragraaf hierboven), zo omzichtig pak je je CTA’s aan. Potentiële klanten bruuskeren door hen meteen een pop-up in het gezicht te gooien die aanzet tot kopen, is weinig effectief. Probeer stap voor stap een band met hen op te bouwen door middel van microconversies. Voorbeelden van zo’n laagdrempelig doel zijn bijvoorbeeld: potentiële klanten eerst een offerte- of contactformulier laten invullen, of hen aanbieden zich op een nieuwsbrief in te schrijven.

Potentiële klanten bruuskeren door hen meteen een pop-up in het gezicht te gooien die aanzet tot kopen, is weinig effectief. Probeer stap voor stap een band met hen op te bouwen door middel van microconversies.

Click to tweet!

Hiermee kun je dan nog grofweg twee kanten uit. ‘Schrijf je vandaag nog in op onze nieuwsbrief en wie weet win jij wel tickets voor de Rode Duivels’ is een typisch voorbeeld van ‘process-oriented content’. Dit is een klassieke call to action die – euh – de actie centraal zet. Hoewel zo’n content zeker zijn charmes heeft, gaan bezoekers sneller over tot een conversie na het lezen van ‘value-oriented content’. Die vestigt de aandacht niet op de actie, maar eerder op de waarde ervan. ‘Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontdek hoe je je terras op 1-2-3 zomerklaar maakt’ – zoiets.

3.     Hou. Het. Simpel.

Iemand die op je website terechtkomt, doet dat meestal omdat hij antwoorden of oplossingen zoekt. Het is dan ook niet de bedoeling om méér verwarring te scheppen. Een massa aandachtstrekkers op je site voorbij laten flitsen of een kakofonie aan content aanbieden, zodat je bezoeker niet meer weet of hij nu zijn terras tegen de zomer moeten overdekken dan wel betegelen? Beter niet. Wel. Niet. Juist… Door voldoende rust te creëren, geef je jezelf de ruimte om bezoekers naar die actie te leiden die jíj voor ogen had.

Simpel is echter niet hetzelfde als ‘vaag’. Een headline als ‘Ontdek hoe je 100 leads kan generen’ is uiteraard een pak eenvoudiger dan ‘Ontdek hoe ik 3.521 leads wist te generen in amper 30 dagen’. Toch werkt optie twee beter om je conversies te verhogen. Exacte content wekt namelijk vertrouwen en geeft blijk van autoriteit, wat cruciale principes zijn om je bezoeker over de streep te trekken.

 

Executive Summary

Copy is cruciaal om je conversion rate de hoogte in te jagen. Ontdek onze 3 tips om je conversie te verbeteren door je content optimaal in te zetten.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *