Neem een vliegende start met een uitgekiende landingspagina

qm-landingpaginas

Een piloot die zijn vliegtuig veilig aan de grond wil zetten verwacht twee dingen van de landingsbaan: dat ze goed zichtbaar is vanuit de lucht én dat het tarmac in degelijke staat is. Ook een ladingspagina moet goed zichtbaar zijn zodat ze gemakkelijk vindbaar is. En om een zachte landing te garanderen moet het ‘tarmac’ – de content – informatief en overtuigend genoeg zijn zodat de gebruiker vlug voet aan de grond kan zetten. Je leren vliegen kunnen we (vooralsnog) niet, je helpen een ijzersterke landingspagina te creëren wél!

De landingspagina: het begin van een mooie relatie met je klant

Een landingspagina is de digitale poort naar je website. Een consument heeft een probleem, zoekt daarvoor een oplossing op het internet, komt terecht op een landingspagina die hem of haar inlicht over een bepaald product dat een einde kan maken aan het probleem en klikt vervolgens door om een aankoop te doen (in het beste geval).

Met andere woorden: veel langer dan een handvol seconden spendeert een consument niet op een landingspagina. Wil dat zeggen dat je er dus ook niet veel tijd aan moet besteden? Jammer genoeg niet. Integendeel! Een landingspagina vereist heel wat denkwerk en een bijpassende strategie om echt te werken. We leggen je stap voor stap uit wat je moet doen.

Het is een goed idee om verschillende landingspagina’s te maken voor hetzelfde zoekwoord en te testen welke het beste werkt.

Click to tweet!

Stap 1: weet voor wie je een landingspagina maakt.

Op wie richt je je? Wie is je doelgroep? En wat verwacht die klanten van je?

Wie op die vragen geen antwoord kan formuleren, heeft nog werk voor de boeg. Je moet weten wie de mensen zijn die op je landingspagina terecht zullen komen alvorens je aan de slag kan.

Stap 2: analyseer de data

Zorg dat je weet hoe Google Analytics werkt, zodat je je webtraffic kan interpreten én bijsturen waar nodig. Nog nooit van ‘bounce rate’ en ‘conversion’ gehoord? Dan heb je nog wat studiewerk voor de boeg.

Stap 3: zorg dat je landingspagina aansluit bij je webpagina

Zorg dat je landingspagina en de pagina waarnaar die verwijst zowel qua stijl als boodschap overeenstemmen. Gebruik je een foto op je landingspagina, zorg dan dat die afbeelding ook terugkomt op je webpagina. Ook headlines, slogans en relevante zoekwoorden dienen logisch op elkaar te volgen zodat je potentiële klant weet waar hij of zij aan toe is. Content Experiments is wat je nodig hebt!

Stap 4: zorg voor een optimale eerste indruk

landingspagina 4Een landingspagina moet er ‘goed’ uitzien. Een duidelijke foto (eventueel video) van je product of dienst, een afgelijnde boodschap, een catchphrase, … Er bestaat geen magische formule voor dé perfecte landingspagina. Daarom is het een goed idee om meerdere landingspagina’s te maken per zoekwoord en simpelweg te testen welke het beste werkt. Stem je overige landingspagina’s daarna gewoon af op de best scorende variant.

Stap 5: overtuig je doelgroep

Wat heb je te bieden aan je doelgroep? Waarmee onderscheid jij je van al je concurrenten? Geef de meerwaarde van je product mee en leg kort uit waarom jij beter bent dan al de rest (een beetje overdrijven kan geen kwaad). Meer conversietips vind je hier.

Stap 6: voeg klantengetuigenissen toe en referenties

Niets dat zoveel vertrouwen inboezemt voor potentiële nieuwe klanten als referenties van huidige klanten. Vraag toestemming om hun logo of foto op je landingspagina te mogen weergeven zodat je er écht mee kunt uitpakken. Een voorbeeld:

landingspagina

Stap 7: is je call-to-action duidelijk?

Doet je call-to-action écht wat hij belooft te doen? Springt hij eruit en nodigt hij uit om op te klikken? De call-to-action is de poort naar het volgende hoofdstuk in het koopproces van je potentiële klant. Zorg dus dat alle details kloppen!

Haalt je landingspagina toch niet het verhoopte resultaat? Laat je dan bijstaan door een professioneel online marketingteam.

Executive Summary

Een landingspagina het online visitekaartje van je bedrijf. Indruk maken is dus de boodschap, maar hoe krijg je potentiële klanten zo ver om vanuit je landingspagina daadwerkelijk door te klikken naar jouw website? Met andere woorden: hoe creëer je een beresterke en onweerstaanbare landingspagina die je conversies door het dak doen gaan? Vragen waarop je in dit artikel een antwoord zal vinden.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *