Hoe je website optimaliseren voor de verschillende stappen van de koopcyclus?

website-optimaliseren-verkoopcyclus

Het digitale tijdperk verdringt verkopers almaar meer naar de achtergrond. Consumenten zijn beter geïnformeerd dan ooit, nog voor ze op je website terechtkomen. Als ze een vraag hebben over jou of je producten, dan is Google de eerste aan wie ze die vraag stellen. En als Google hen het antwoord bijster blijft, dan stellen ze hun vraag liever aan vrienden of op een forum. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je als verkoper de touwtjes volledig uit handen geeft.

De koopcyclus: consumenten zijn voorspelbaarder dan je denkt

De koopcyclus bestaat uit een vijf stappen die elke klant in een vaste volgorde doorloopt, wanneer hij of zij een product koopt:

  1. De klant beseft dat hij een behoefte heeft.
  2. De klant vergelijkt zijn opties.
  3. De klant maakt een keuze.
  4. De klant koopt het product.

Je website optimaliseren voor de koopcyclus

Hoe beter je website op de verschillende stappen van de koopcyclus inspeelt, hoe meer conversies je zult genereren. Enkele tips:

1. Omschrijf de behoefte van de klant

Klanten die zich in de eerste fase van de koopcyclus bevinden, hebben meestal slechts een vaag idee over hun behoefte. Ze weten dat ze iets nodig hebben, maar zijn er nog niet helemaal over uit wat dat precies inhoudt. Maak dus je huiswerk en voer een grondig marktonderzoek uit. Laat op je website zien dat jij weet wat de klant nodig heeft. Blogartikelen lenen zich er alvast uitstekend voor.

Maar liefst zeven op tien klanten laten hun gevulde winkelkarretje achter en keren nooit meer terug

Click to tweet!

2. Reik oplossingen aan

Wanneer een klant zijn opties vergelijkt, wil hij weten of – en waarom – jij hem de beste oplossing kunt bieden voor zijn probleem. Laat zien dat jij de expert bent in je vak door content op je website te plaatsen die het niet alleen over problemen heeft, maar ook kant-en-klare oplossingen aanreikt.

3. Laat geen enkele bladzijde over je product onbeschreven

Nu je klant weet dat jij hem een oplossing voor zijn probleem kunt bieden, wil hij tot in de details weten waarom jouw oplossing beter is dan die van je concurrenten. Zorg er daarom voor dat je content geen enkele vraag over je product en je werkwijze onbeantwoord laat:

  • Wat zijn de kwaliteiten van je product?
  • Wat zijn de technische specificaties?
  • Wat vinden andere klanten van je product? En van je bedrijf?
  • Hoe verloopt de bestelprocedure?
  • Hoe verloopt de levering?
  • Hoe zit het met garantie?
  • Welke ondersteuning bied je?

4. Conversieoptimalisatie

Loop nog niet te hard van stapel zodra je klant je product aan zijn winkelkarretje heeft toegevoegd, want maar liefst zeven op tien klanten laten hun gevulde winkelkarretje achter en keren nooit meer terug. Merk je dat dat ook voor jouw webwinkel het geval is? Laat dan zeker een conversieoptimalisatie uitvoeren.

Executive Summary

Het digitale tijdperk verdringt verkopers almaar meer naar de achtergrond. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je als verkoper de touwtjes volledig uit handen geeft. Enkele tips om je website te optimaliseren voor de koopcyclus.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *