Conversie optimalisatie: de 4 A’s

Tips voor conversie optimalisatie: de 4 A's

conversie optimalisatieAdvertentie-inspanningen moeten uiteraard leiden tot reële conversies, anders zijn ze nutteloos. Om je conversies te optimaliseren kan je vanaf nu de methode van de 4 A’s toepassen. Deze techniek zal je toelaten om je conversies te verhogen, onder andere door een betere gebruikservaring te bieden.

De 4 A’s voor meer conversies

Het komt weinig voor dat mensen doelbewust naar een specifieke website surfen om een bepaald product te kopen. Daarom moet je ervoor zorgen dat je site helpt om bezoekers ervan te overtuigen dat jouw producten het beste aansluiten bij hun behoeften. Je moet je bezoekers met andere woorden leiden door de 4 stappen in het conversieproces: de 4 A’s.

Awareness – bekendheid

Om te beginnen moet een consument weten dat jouw product of dienst bestaat. Dat kan onder andere door SEO, SEA of andere reclamecampagnes. Zo weten bezoekers wat ze mogen verwachten op jouw site.

Aandacht

Op het moment dat bezoekers binnenkomen op je site is het belangrijk om hun aandacht te trekken en vast te houden. Zorg er dus voor dat je site voldoet aan de verwachtingen die je gecreëerd hebt.

Aantrekkingskracht

Ervoor zorgen dat consumenten je product graag willen hebben is de sleutel tot succes. Een ze je product graag willen hebben is het niet meer moeilijk om hen te overtuigen.

Actie

In deze laatste stap wordt een bezoeker een klant. Dit doe je door je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Zorg bijvoorbeeld voor een snelle en vlotte manier van bestellen en betalen.

Loods je bezoeker door deze 4 stappen

Het is belangrijk dat een bezoeker op de juiste manier door deze vier stappen geloodst wordt. Op die manier heb je immers het meeste kans op een conversie. Daarom is het belangrijk om te weten wat het probleem is van potentiële bezoekers, waar ze naar op zoek zijn. Eens je dat weet, kan je focussen op de juiste keywords om je SEO en SEA op af te stemmen. Ook kan je je landingspagina beter afstemmen op wat je bezoekers verwachten om op die manier conversies te optimaliseren.

Goede oplossingen, juiste volgorde, meer conversies

Je bezoekers hebben uiteraard geen zin om alle content op je site te lezen om het beste product aangepast aan hun behoeften te vinden. Zorg er daarom voor dat je kant-en-klare oplossingen aanbiedt voor elk probleem afzonderlijk. Door het je bezoeker gemakkelijk te maken, verhoog je eveneens de kans op conversie. Ook getuigenissen, positieve reviews,.. kunnen in dit stadium helpen.

Het is belangrijk dat je bezoekers de 4 A’s in de juiste volgorde doorlopen. Een positieve getuigenis zal bijvoorbeeld geen effect hebben wanneer je bezoeker nog in de fase zit waar hij uitzoekt wat jouw website hem kan aanbieden. Daarnaast vergelijken de meeste surfers verschillende websites, alvorens ze op één ervan een conversie/aankoop te doen. Zorg er dus voor dat jou site er op een positieve manier uitspringt en herinnerd wordt, zodat de conversie op jouw site plaatsvindt en niet ergens anders.

Analyse en A/B testen voor conversie optimalisatie

Analyseer je website om uit te vissen waar er verbeteringen mogelijk zijn. Kijk op welke plaats in het conversieproces je potentiële klanten afhaken en breng daar verbeteringen aan. Conversie optimalisatie kan ook door een A/B test te doen op je website, te bekijken welk design het beste werkt en daar mee verder te gaan. Door rekening te houden met de 4 A’s zal het aantal conversies op je website vast de hoogte in gaan!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *