Zo ziet een succesvolle content marketingstrategie er anno 2015 uit

content-marketingstrategie

Content is sinds 2009 uitgegroeid tot een echt buzzwoord. De meerdeheid van de marketeers gelooft dat content de toekomst is binnen marketing. Maar hoe gebruik je content binnen je marketingplan? En hoe ziet dat plan eruit anno 2015?

De juiste doelgroep targeten

Deze 5 kritische vragen zetten je alvast op de goede weg:

  • Wat zijn onze ambities?
  • Waar willen we actief zijn?
  • Hoe kunnen we die ambities bereiken?
  • Welke skillsets gebruiken we daarvoor?
  • Welke managementsystemen hebben we nodig?

Voor succesvolle content heb je een succesvolle strategie nodig. Een contentstrategie hangt niet alleen af van de inhoud. Je moet je ook afvragen voor wie je content wil creëren, waar, wanneer, waarom, hoe vaak, en wat daarna? De ideale content marketingstrategie is synoniem met: de juiste content, voor de juiste doelgroep, in de juiste plaats, op het juiste tijdstip.

Een goede contentstrategie definieert je verwachtingen, helpt je de juiste prioriteiten te stellen, definieert de vorm van je content en zorgt dat je stapsgewijs te werk gaat.

De 4 componenten van een geslaagde content marketingstrategie

De inhoud

Welke content ga je schrijven? Wat wil je doelpubliek nu echt graag lezen en waarom? Doe genoeg research en leg contact met je doelgroep.

De structuur

Hoe organiseer je je content? Elk medium heeft zo zijn aanpak, stijl en vorm. Je kunt moeilijk een blogtekst in een e-mail verzenden of een webtekst schrijven voor een maandelijks magazine. Stel aan de hand van je structuur prioriteiten op. Stel ten slotte de vraag hoe je je content eenvoudig toegankelijk kunt maken via welke platformen.

Het geleverde werk

Hoe creëer je heldere content? Hoe komt het tot stand? Hanteer een vaste schrijfstijl en vorm. Zorg steeds voor frisse content en hou je content up-to-date. Niemand zit op gedateerde content te wachten.

Content management

Hoe beheer je je content? Wat zijn je regels en richtlijnen? Hoe komen beslissingen over je content en contentstrategie tot stand en wie neemt het voortouw?

Tips om je content marketingstrategie te verbeteren

  • Praat met je doelpubliek. Ontdek wat er leeft en wat hen écht bezighoudt.
  • Werkt je content niet? Maak er korte metten mee.
  • Lieg jezelf niets voor. Is de capaciteit van je content onvoldoende? Te kleine doelgroep, te weinig bereik? Wees eerlijk en grijp in.
  • Lanceer een content project als test. Leg het volledige traject af en trek conclusies uit dit project.
  • Schat correct in waar je zit in je content “lifecycle” management.
  • Zorg dat je tools om je content te creëren en beheren geoptimaliseerd zijn.
  • Verlies het overzicht niet.
  • Welke metrics gebruik je om het succes van je contentstrategie te bepalen? Stel bij elke metric de vraag waarom ze een bepalende factor speelt.
  • Doe niet alles zelf. Delegeer. 
Executive Summary

Hoe zit het met content marketing anno 2015? En hoe leiden we het in goede banen? Dit artikel maakt je wegwijs in de wondere wereld van content marketing anno 2015.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *