Webinars en vlogs: de vergeten kindjes van social media?

Play! Er bestaan verschillende kanalen om je (potentiële) klanten online aan te spreken of te communiceren over vragen en standpunten. Online video’s zijn bijvoorbeeld ideaal om een complex thema uit te leggen.

Met video content ben je niet beperkt tot 140 tekens. Je kan zowel beelden, tekst als geluid gebruiken om mensen te informeren over je nieuwe dienst of je nieuw product. Dit medium is tevens uitermate geschikt voor het meedelen van bepaalde kennis, informatie of standpunten. Google benut de mogelijkheden van video zeer goed. Voor bijna ieder product maakt de internetgigant een nieuw Youtube filmpje om gebruikers doorheen de mogelijkheden te leiden. Dergelijke productvideo’s bieden echter weinig interactie.

Er zijn twee vormen van online video die juist deze interactie benadrukken: vlogs en webinars.


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TVqe8ieqz10[/youtube]

Vlog

Een vlog of video weblog is de tegenhanger van traditionele blogs. Bij een vlog geef je op geregelde tijdstippen een video uit. In dergelijke video’s kan je dan de evoluties van je onderneming of van een bepaalde markt overlopen.

Matt Cutts is hier een opvallend voorbeeld van. Al jaren maakt hij regelmatig video’s waarin hij aan de hand van vragen van webmasters een thema rond zoekmachine optimalisatie uitlegt. Dit maakt Google een zeer menselijk en aanspreekbaar bedrijf, niet alleen voor SEO specialisten maar voor iedere gebruiker.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=y-5QtwqwTCQ[/youtube]

Webinar

Een webinar gaat echter enkele stappen verder dan een vlog. Een webinar is een live stream dat op een bepaalde datum en een bepaald uur online wordt uitgezonden. Via verschillende programma’s kan je je online inschrijven.

Tijdens de webinar geeft de spreker van de organisatie een presentatie over een nieuw product, een nieuwe dienst of een bepaald thema. Meestal kan je samen met de video de slides volgen. Het interessante aan webinars is dat je an het einde vragen kan stellen aan de presentator.

Met die vragen wordt dieper ingegaan op het thema. Een extra voordeel is de interactie met de kijker. Hierdoor zal een webinar langer in het geheugen blijven steken dan het gemiddelde YouTube filmpje.

Webinars zijn ook erg geschikt om leads te genereren. Vaak moet je een e-mailadres opgeven om aan een webinar te kunnen deelnemen. Sommigen gaan echter veel verder en vragen naar de naam van je bedrijf, je functie, een telefoonnummer en soms zelfs je adres. Op die manier kan men later makkelijk contact opnemen met (toekomstige) klanten om bijvoorbeeld een persoonlijke presentatie te geven van het productaanbod.

Over welke thema’s gaan webinars?

Webinars zijn er in alle vormen en maten, maar vaak draaien ze toch rond online thema’s. Eduvision heeft voor morgen (19/05) bijvoorbeeld een webinar voor ‘webshop op Magento’ op het programma staan.

Zien jullie een Queromedia webinar zitten? Zo ja, laat dan de thema’s achter die je graag besproken zou zien.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *