Verdriedubbel je contentbereik: spreek de visuele cortex aan!

Nog te vaak is content marketing een zaak van woorden. Hoewel woorden – mooie, relevante en SEO-vriendelijke woorden – tot heel wat in staat zijn, krijg je je bezoekers toch nog net iets verder met wat visuele proevertjes bij de tekstuele hoofdmaaltijd. Beelden bewijzen elke dag hun nut in online marketing. Content met bijpassende foto scoort beter in de organische zoekresultaten en wordt vaker gedeeld op de sociale media. Met de juiste infographics of video’s hou je je bezoekers ook langer op jouw website. En zo gaat het lijstje van voordelen maar door.

In dit artikel behandelen we een vraag over visuele content die echter maar weinig aan bod komt. Ja, beeldmateriaal versterkt je content, maar wélk beeldmateriaal werkt het best? Welk type afbeeldingen doet je click-through rate (CTR) door het dak gaan?

Visuele content voor visuele dieren

65 percent van de mensen hebben een visuele leerstijl en naar schatting is 90 percent van de inkomende informatie in het menselijk brein visueel. Doorgaans ervaren we visuele informatie als ‘echter’ en betrouwbaarder. Redenen genoeg dus om als marketeer in te zetten op beeldmateriaal ter versterking van je content marketing. Maar uiteraard hebben niet alle afbeeldingen hetzelfde effect …

90 percent van de inkomende informatie in het menselijk brein is visueel.

Click to tweet!

1. Grafieken en tabellen – boordevol nieuwe data

Of je bezoekers nu binnenkomen via organisch verkeer, sociale media of betaalde reclame, de kans is groot dat ze op zoek zijn naar informatie die hen helpt in hun zoektocht naar de juiste producten of diensten. Tabellen en grafieken zijn ideaal om complexe data op een overzichtelijke en zelfs aantrekkelijke manier weer te geven. We zien dan ook dat artikels met een infografiek een hogere CTR opleveren dan posts zonder.

Visuele content infographic

Bron: CookSmarts

De beste infographics slagen erin om véél gegevens op een beknopte manier weer te geven, zodat de lezer even halthoudt en de afbeelding van dichtbij bestudeert. De aha-erlebnis mag natuurlijk niet te lang op zich laten wachten, want dan is je grafiek wellicht eerder verwarrend dan verhelderend.

2. Screenshots

Wil je topbeelden om je topcontent te verrijken? Denk dan eens als een gamer. Wanneer gamers iets aan elkaar willen uitleggen, doen ze dat vanzelfsprekend niet louter met tekst, maar ook met ‘in-game footage’ en screenshots. Een screenshot vertelt je lezer soms veel meer dan jij in woorden kunt beschrijven. Ideaal wanneer je het bijvoorbeeld wil hebben over nieuwe toepassingen op je website of in je app of om gerealiseerde projecten voor te stellen. Met een screenshot kun je je lezers ook even meenemen naar de ‘backend’ en je geloofwaardigheid verhogen.

3. How-to’s

Natuurlijk kan een kok je in woorden uitleggen hoe hij z’n overheerlijke vegetarische wok maakt, maar het gaat nóg beter met beelden bij. Een how-to-afbeelding is een visueel stappenplan met een minimum aan tekst. Het nodigt uit tot ‘lezen’ en communiceert in slechts enkele seconden tijd hoe iets precies in z’n werk gaat. En dat weet je bezoeker uiteraard te appreciëren.

4. Zelfgemaakte banners

Niet alle content is zo makkelijk op de gevoelige plaat vast te leggen als een recept of een videogame. Voor minder sexy onderwerpen zijn er zelfgemaakte banners. Zo’n coverafbeelding hoeft geen kunstwerk te zijn, maar moet er gewoon verzorgd uitzien en duidelijk maken waarover het artikel gaat. Wij bij Queromedia passen deze techniek al lang toe en vergezellen onze blogartikels steevast van een kleurrijke banner met een eenvoudig icoon dat je meteen vertelt waarover het gaat of dat de nieuwsgierigheid aanwakkert. Scroll maar naar boven!

5. Memes – en je bent mee met de tijd

Nog een leuke manier om je CTR te verhogen: memes. Voor jongeren behoeven memes uiteraard geen introductie. En dát is precies wat ze zo succesvol maakt op sociale media. Maak zelf memes en integreer ze – op gepaste momenten of in de vorm van een verhaal – in je content marketing en ervaar zelf hoe de jongere doelgroepen met je content interageren.

6. Stockfoto’s – maar niet zomaar eender welke

Over de zin en onzin van stockfoto’s is al veel inkt gevloeid. De algemene richtlijnen voor de keuze van een stockfoto zijn heel eenvoudig: gebruik alleen relevante foto’s, vermijd artificiële fotoshoots en streef naar een gezonde mix met ander beeldmateriaal. Daarnaast hebben we nog twee adviezen om met stockfoto’s succes te boeken:

‘Sex sells’, toch?

Volgens psychologisch onderzoek genereren sexy beelden meer aandacht, maar níét meer inkomsten.

Click to tweet!

Je hoeft niet in marketing te werken om te ‘weten’ dat seks verkoopt. Uitdagende foto’s en dito woordspelingen zijn alomtegenwoordig in advertising, precies omdat we ervan overtuigd zijn dat ‘sex sells’. Maar is dat wel waar? Volgens onderzoeksfirma Gallup & Robinson is sexy marketing een succesvolle, maar riskante strategie. Een psychologisch onderzoek uit 2015 wees uit dat hoewel sexy beelden meer aandacht generen (een hogere CTR), ze níét voor meer inkomsten zorgen. Dat is alvast een reden om terughoudend te zijn ten opzichte van het gebruik van seksueel getinte stockfoto’s. Een andere reden is het groeiende bewustzijn over seksisme. Een aanzienlijke minderheid van de surfers vindt je sexy (of seksistische?) beelden wellicht ongepast en smakeloos.

Foto’s om in te verdwalen

Wat wél gegarandeerd scoort, zijn unieke foto’s om in te verdwalen. Hero images zijn grote foto’s die rustgevend of inspirerend werken. Ze stralen raffinement en zelfvertrouwen uit, en belangrijker: in combinatie met een uitdagende titel zuigen ze de nonchalante passant naar binnen.

Hero image

7. Je eigen foto’s

Uiteraard gaat er niks boven eigen fotomateriaal. Foto’s van je klanten, producten of medewerkers maken je merk menselijker. Ze moeten er natuurlijk wel professioneel uitzien, al mag een Instagramfoto zeker ook weleens.

Een mooi voorbeeldje: de Amerikaanse webshop voor vintagekleding Modcloth – met een visueel erg aantrekkelijke website – vroeg z’n medewerkers om te poseren voor een nieuwsbrief over de nieuwste badpakkenlijn. Deze campagne geeft het bedrijf niet alleen een menselijk gezicht, maar maakt de kleding ook toegankelijker voor vrouwen van alle maten.

Nieuwsbrief-Modcloth

Bron: ModCloth

Executive Summary

Woorden zijn tot veel in staat, maar toch krijg je je bezoekers nét iets verder met wat visuele content erbij. Ontdek welke afbeeldingen het beste werken.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *