The Candidate van Heineken: een aparte manier van rekruteren

In 2010 verraste Heineken ons al eens met een fantastische reclamecampagne rond de Champions League voetbalwedstrijd AC Milan – Real Madrid, waarbij fanatieke Italiaanse voetbalfans door hun vriendin naar de concertzaal werden gelokt op de avond van de voetbalmatch tussen beide teams.

‘The Candidate’ van Heineken

Ook nu weer komt Heineken met een mooie campagne op de proppen, dit keer om het HR-beleid van het bedrijf in de kijker te zetten. In de video ‘The Candidate’ kunnen we zien dat Heineken er een nogal merkwaardige manier van rekruteren op nahoudt. Geen saaie sollicitatiegesprekken waarbij steeds weer dezelfde vragen worden gesteld, maar wel originele situaties waarbij de reacties van de kandidaten worden getest.

Hoe de meest passionele kandidaat vinden?

De juiste persoon vinden uit 1734 kandidaten: hoe doe je dat? Niet door de klassieke sollicitatievragen, zo dachten ze bij Heineken. De bierbrouwer bedacht enkele leuke, maar ongewone situaties waarin de kandidaten hun cool moesten bewaren, en hun initiatiefvermogen op de proef werd gesteld.

Zo werden kandidaten bij het handje vastgehouden toen ze naar het kantoor geleid werden, moesten ze hun koelbloedigheid bewaren toen de HR-manager van zijn stokje ging, en moesten ze ook even meehelpen bij brandweer die toevallig even moest uitrukken. Op die manier kon Heineken zelf ondervinden welke kandidaten passioneel genoeg waren om de job uit te oefenen.

Mooi staaltje content marketing

De campagne is wederom een mooi staaltje content marketing vanwege Heineken, die er met deze campagne mooi in slaagt om van een saaie materie, zoals job interviews, iets heel leuks weet te maken. Niet alleen zorgt Heineken met deze campagne weer voor heel wat merkbekendheid via sociale media en blogs, het zet zichzelf met ‘The Candidate’ ook op de kaart als een werkgever waar iedereen voor wil werken.

Executive Summary

The Candidate van Heineken
Met The Candidate, een branded content marketing campagne, wil Heineken zichzelf op de kaart zetten als werkgever en merk.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *