Storytelling is de toekomst: zo verhoog je de interactie en het engagement van je doelgroep

Verhoog engagement dankzij storytelling

Amazon, Yelp en Tripadvisor: allemaal werden ze groot dankzij de mogelijkheden om er verhalen te delen, reviews te schrijven en de ervaringen van anderen met een bepaald bedrijf te lezen en zelf te delen. Toen later sociale media populair werden, was het hek helemaal van de dam. Vandaag kunnen we altijd en overal onze ervaringen delen, en ervaringen van anderen bekijken. Dit alles heeft voor een grote verandering in het marketinglandschap gezorgd: de kracht van word-of-mouth werd opeens veel sterker. En daarmee werd ook de kracht van sterke verhalen veel sterker. Wie er als marketeer vandaag in slaagt een sterk verhaal te vertellen, die zal dat verhaal veel sneller verspreidt zien dan vroeger. Verhalen die waardevol, humoristisch, inspirerend of verrassend zijn laten een blijvende indruk na, en worden gretig gedeeld via internet. Storytelling is de toekomst: de top-down methode is lang niet meer zo effectief, en tal van bedrijven kiezen vandaag voor een persoonlijkere aanpak. Die aanpak is pas echt succesvol als die gekoppeld wordt aan een storytelling strategie.

Immersion storytelling

Storytelling: waar moet je rekening mee houden?

  • De top-down methode, waarbij een bedrijf zijn boodschap in het groot verkondigd en als het ware ‘door je strot ramt’, is iets van het verleden. Betaalde media die vandaag het beste werkt, is media die zeer specifiek getarget is. Een persoonlijkere bottom-up strategie werkt vandaag veel beter.
  • Je doelgroep is altijd en overal online. Dat wil zeggen dat je als content marketeer geen controle hebt over waar en wanneer je doelgroep je content en de bijhorende advertenties bekijkt en leest.
  • Je content zal pas aanslaan als er een sterk verhaal achter zit. Content met een sterke boodschap zal veel sneller zijn weg vinden in de wirwar van toestellen, sociale connecties en zoekmachines, en zo je doelgroep sneller bereiken.

Zo ziet goede content er uit

Goede content en storytelling gaan natuurlijk hand in hand. Sterke verhalen vertellen, dat doe je immers aan de hand van allerlei soorten content. Je content moet engageren, eenvoudig te vinden zijn, een vast publiek hebben en gemakkelijk gedeeld worden.

  1. Je content moet engageren:
    • Wees authentiek en transparant.
    • Ga op zoek naar content in je branche en curreer die. Je doelgroep heeft er waarschijnlijk ook wat aan.
  2. Je content moet gevonden worden:
    • Zorg ervoor dat je content SEO vriendelijk is en voldoet aan de SEO best practices.
    • Moedig het linken naar je content aan.
    • Meet het aantal bezoekers die je content oplevert. Koppel daar ook conversies, transacties en winstcijfers aan, zodat je weet welke content goed werkt en welke niet.
  3. Je content moet een vast publiek opbouwen:
    • Moedig je publiek aan om een content achter te laten, je content te liken en je Facebook pagina te volgen. Maak deze dingen een deel van je storytelling strategie.
    • Bedank mensen die je volgen of die een comment achterlaten af en toe, en antwoord zo vaak mogelijk op comments.
  4. Je content moet gedeeld worden:
    • Moedig je doelgroep aan om je content te delen. Maak het delen eenvoudig met de nodige share buttons, en moedig het delen van je content op een subtiele manier aan.
    • Bouw een relatie op met je belangrijkste klanten, en bedank hen regelmatig. Zij zijn van onschatbare waarde voor je bedrijf, wees jezelf daarvan bewust.

Bron: Search Engine Watch

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *