Statistieken voor auteurs met Google+

Eerder kondigde Google al de intrede van de “author” tag aan en bij Google News linkt men nu ook naar het Google+ profiel van de auteur. De steun van Google aan auteurs van content  is de laatste tijd niet onopgemerkt voorbij gegaan en nu komt er nog iets extra bij.

Naast meer visibiliteit voor auteurs komen er nu ook statistieken voor auteurs bij. Zo introduceert Google de “Author Stats”, beschikbaar in Webmaster Tools.
Eerst zal je je Google+ profiel moeten linken aan Webmaster Tools. google+Daarna zal je links de “Author Stats” kunnen raadplegen. Deze geven een overzicht van hoe vaak je content opduikt in de SERP’s, welke content dit is, hoe vaak er op wordt geklikt, de gemiddelde positie en nog een aantal andere statistieken.
Dit zou auteurs moeten stimuleren om nog meer relevante en kwalitatieve content te schrijven. Zij staan nu meer en meer in de schijnwerpers en het helpt hun personal branding enorm vooruit.

Hoe link je content aan je profiel

1)      Email adres aan je Google+ profiel linken:

  • Aanmelden bij Google+
  • Klik op “Profiel Bewerken
  • Bij “Werk” plaats je je email adres dat overeenkomt met het domein waar je content publiceert
  • Bij de visbiliteit instellingen voor “Werk” zet je dit op “iedereen op het web
  • Opslaan” en “Klaar met bewerken
  • Daarna moet je deze email nog verifiëren door op “verifiëren” ernaast te klikken

Daarna krijg je een verificatie email van Google. Volg de stappen om je email te verifiëren.

2)      Je content linken aan je Google+ profiel en omgekeerd:

  • Voeg het Google+ profiel icoon toe om snel je content te linken aan je Google+ profiel. Neem je code snippet en plaats die in je HTML.

OF

  • Je kan ook een manuele link toevoegen naar je profiel.

<a href=”[profile_url]?rel=author”>Google+</a>

[profile_url] vervang je dan door je Google+ profiel url.

bijvoorbeeld: <a href=”https://plus.google.com/u/0/110299840656075372192?rel=author”>Google+</a>

Zorg er ook voor dat je anchor tekst eindigt met een + teken en dat de rel=author tag aanwezig is.

Mattias Vercauteren+

Nu moet je ervoor zorgen dat je een link instelt vanuit je Google+ profiel naar de website waar je de content hebt geplaatst.

  • Aanmelden bij Google+
  • Profiel Bewerken
  • Rechts staat “Bijdrager aan”, klik daar op “Aangepaste link toevoegen” en vul de link in van je website (als je wil, kan je de visibiliteit van die link nog aanpassen)
  • Opslaan
Executive Summary

Wat? Google zet authors in de bloemetjes…
Hoezo? Authors kunnen nu via Google Webmaster Tools bekijken hoeveel impressies & clicks hun content ontvangt

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *