Newsjacking: laat je content meesurfen met de actualiteit

qm-newsjacking

Misschien zoeken er dagelijks 1.000 mensen naar keywords die verband houden met jouw producten. Maar wat als dit er ineens 10.000 werden? Door keywords en feiten uit de actualiteit van de dag te linken aan jouw producten verhoog je de visibiliteit van je content enorm. Deze techniek wordt newjsacking genoemd. Er zijn natuurlijk wel heel wat regels waaraan je je maar beter houdt.

Wat is newsjacking?

Bij newsjacking verbind je je merk aan het nieuws van de dag, om zo meer zichtbaarheid te genereren voor je branded content. Vele mensen zullen immers zoeken op keywords die gelinkt zijn met de actualiteit. Dit zijn allemaal potentiële bezoekers voor de content die je nieuwsjackt.

Newsjacking kan je via alle kanalen doen waarmee je gewoonlijk content verspreidt. Dat wil zeggen: je blog, e-mails, sociale media zoals Facebook, Google+ en eventueel ook Twitter, al is dit door het beperkte aantal tekens wel erg moeilijk.

Een leuk voorbeeld van newsjacking of Facebook vind je hieronder. Nadat ex-Miss België Virginie Claes opgesloten raakte in de badkamer, speelden Inspirerend Wonen en Dauby hier handig op in om reclame te maken voor deurklinken.

Newsjacking op Facebook: Virginie Claes opgesloten in badkamer

De voordelen van newsjacking

Newsjacking is een interessant concept met een heel aantal voordelen.

  • Newsjacking boost je SEO-strategie. Door je te richten op totaal andere keywords dan gewoonlijk, gaat er een heel nieuwe wereld open. Bezoekers die anders nooit de weg naar jouw content gevonden zouden hebben, komen nu toch in contact met je merk.
  • Door in te spelen op de actualiteit trek je meer bezoekers aan die interesse hebben in een totaal ander thema maar nu toch kennismaken met je merk.
  • Newsjacking zorgt voor een originele invalshoek. Je product of dienst linken met een item uit de actualiteit werkt erg verfrissend; door af en toe eens aan newsjacking te doen hou je je content stream boeiend.

Nuttige tips voor wie newsjacking wil uitproberen

Lijkt newsjacking je echt interessant en wil je er meteen aan beginnen? Hou je toch nog even in en lees eerst deze tips. Doe ook niet te vaak aan newsjacking, maar gebruik het slechts sporadisch als afwisseling op je normale content.

Ex-Miss België opgesloten in de badkamer? Dan maken wij reclame voor deurklinken!

  1. Blijf op de hoogte van de actualiteit. Volg hiervoor zeker enkele algemene nieuwssites. Daarnaast kan je ook inspelen op de actualiteit in een bepaald subdomein dat nauwer verbonden is met jouw producten of diensten. Volg dus ook hier het laatste nieuws op de voet.
  2. Wees op elk moment klaar om in te spelen op de actualiteit. Nieuws is immers erg vluchtig; wat vandaag hot is, is misschien morgen alweer vergeten. Snelheid is bij newsjacking dan ook van cruciaal belang. Op sociale media kan je sowieso snel reageren, op blogs is dat wat moeilijker omdat Google je content nog moet indexeren. Bewaar dit dus voor nieuws dat enkele dagen of weken actueel zal blijven.
  3. Kies je onderwerp zorgvuldig. Vermijd zeker onderwerpen die gevoelig kunnen liggen of over negatieve gebeurtenissen gaan zoals een overlijdensbericht, een natuurramp, een militaire actie, …
  4. Wees origineel en zoek een gebeurtenis die een echt leuke nieuwe invalshoek biedt. Zoek het wel niet te ver en zorg ervoor dat er altijd een duidelijke link is tussen het nieuwsfeit en je product of dienst.
  5. Vergeet je content niet te optimaliseren voor keywords rond de actuele gebeurtenis, je moet immers gevonden worden.
Executive Summary

Door aan newsjacking te doen breng je je product of dienst onder de aandacht van mensen die anders nooit naar jouw keywords zouden zoeken. Ontdek dankzij onze handige tips wat newsjacking voor jouw bedrijf kan betekenen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *