Long vs short content: wie het kleine niet eert …

long-short

Over de ideale lengte van een blogartikel is al heel wat inkt gevloeid. Heel wat online marketeers en SE0-wizards lijken steeds meer heil te zien in lange tekstblokken. Om die tendens wat tegengas te bieden, stellen wij de voordelen van short copy nog eens scherp. We gooien alvast één vooroordeel de deur uit: long content is niet per definitie diepgaander dan short content.

Long content kost tijd én geld

Long content is een van de nieuwe stokpaardjes van would-be marketinggoeroe’s. Zij vergeten in hun enthousiasme jammerlijk dat niet elk bedrijf de middelen, noch de tijd heeft om te investeren in artikelen van verschillende duizenden woorden lang. Bovendien is het liedje van short content lang niet uitgezongen.

De internetgebruiker is een coyote

De internetgebruiker is in wezen een schichtig dier dat over het web raast met de snelheid van een coyote, behendig van pagina naar pagina springend zonder ook maar één keer om te kijken. De aandacht vangen van zo’n snelheidsduivel is dus geen sinecure. Doe je de modale internetgebruiker dan een plezier met lange stukken die een kwartier of langer vragen om volledig te lezen? Wellicht niet.

Diepgang heeft te maken met kwaliteit, niet met lengte.

Click to tweet!

Ook short content kan diepgaand zijn

Het internet is – zeker sinds de uitvinding van breedband – een snel medium. En dat zal het ook blijven. Korte, hapklare brokken slikken vlot weg. Bovendien kan een ervaren copywriter in een stukje van 300 woorden evenveel zeggen als een mindere god in een artikel van 600 woorden. Diepgang heeft te maken met kwaliteit, niet met lengte.

Wat vindt Google van short content?

Het Google-algoritme is ontwikkeld om heel specifieke content te vinden en te bundelen voor de webgebruiker. Dus: hoe specifieker het topic, hoe meer Google je inspanningen zal appreciëren en belonen met een hoge ranking. Long content vereist daarentegen een ruimere aanpak. De gebruiker die op zoek is naar specifieke informatie moet in dat geval zelf nog heel wat filteren.

Serveer hapklare brokken

Schrijf short content dus nog niet af. Als je niet het budget hebt voor grote contentcampagnes, dan loont de guerilla-aanpak: kleine stukjes die heel specifieke topics aansnijden en hapklare brokken serveren. Zowel Google als je klanten snoepen ervan.

Executive Summary

Over de ideale lengte van een blogartikel is al heel wat inkt gevloeid. Heel wat online marketeers en SE0-wizards lijken steeds meer heil te zien in lange tekstblokken. Om die tendens wat tegengas te bieden, stellen wij de voordelen van short copy nog eens scherp. We gooien alvast één vooroordeel de deur uit: long content is niet per definitie diepgaander dan short content.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *