KPI’s die elke content marketeer moet meten

KPI’s die elke content marketeer moet meten

content marketing KPI'sAls je een website of blog hebt, dan heb je via bepaalde tools en plug-ins toegang tot heel wat data. Door deze data te structureren en af te toetsten aan bepaalde KPI’s, is het perfect mogelijk om je website naar hogere sferen te tillen. Met de onderstaande KPI’s geraak je al een heel eind.

Wie linkt er naar je content?

Het is belangrijk om te weten wie je content nu juist deelt. Daarvoor meet je traffic per referrer, hoe lang referrers op je website blijven en welke conversieratio via doorverwijzingen van een referrer gerealiseerd worden. Met deze topreferrers knoop je maar best een langlopende relatie aan!

Social sharing meten

Veel bedrijven kijken naar hoeveel likes en retweets hun content krijgt. Dat is een eerste stap, maar likes en retweets vertellen niet het hele verhaal en moeten dus genuanceerd worden. Het is belangrijk om bijvoorbeeld stijgingen in likes te detecteren en te achterhalen waarom bepaalde content een viraal succes was. Wie deelde je content? Via welke platformen? En nog belangrijker: hoe ga je dat succes evenaren? Het is voorts belangrijk om te kijken hoe shares zich verhouden tot feitelijke bezoeken – vaak wordt een artikel immers gedeeld, maar niet gelezen. Bepaal de ROI voor elk platform om maximaal rendement uit je budget te halen!

Primaire en secundaire conversies meten

Primaire conversies – zoals bijvoorbeeld een verkoop – genereren omzet voor je bedrijf. Het is echter niet waar content marketing in de eerste plaats toe dient. Het doel van content marketing is immers veelal het genereren van secundaire conversies. Dat zijn conversies waarbij de lezer zich inschrijft voor een nieuwsbrief of een gids download en zo een extra stapje zet in de koopcyclus. Op lange termijn zou dit dan tot een conversie kunnen leiden. Via pakketten als Google Analytics meet je zowel de primaire als de secundaire conversie per contenttype – je weet dan vanwaar ze komen en hoe de conversieratio’s zich tot elkaar verhouden. Met deze insights ga je dan aan de slag om je aanpak te verfijnen en je resultaten te verbeteren.

Engagement meten

Naast shares en traffic meet je best ook in welke mate bezoekers engageren met je content. Engagement is immers de kern van hoe goed je content het doet. Je meet daarvoor bijvoorbeeld het aantal pagina’s per bezoek, hoe lang bezoekers op je website blijven en het bounce rate van je site. Vergelijk ook zeker de pagina’s onderling om te kijken elke pagina’s het beter doen dan andere.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *