In welke mate moet je content weggeven?

content marketing

Je vakkennis en expertise zijn goud waard. Jouw gespecialiseerde kennis ligt aan de basis van je succes. Het onderscheidt je van je concurrenten en laat je toe om je klanten een zo goed mogelijke dienstverlening aan te bieden. Dan vraag je je misschien af: waarom zou ik aan content marketing doen en die kennis gratis weggeven? Hoeveel en welke inhoud kan ik met prospecten delen zonder mijn onderneming te schaden?

Met gratis content kun je …

jouw unieke waarde in de verf zetten. Er bestaat content in alle geuren en kleuren, maar meestal wil je dat jouw prospecten ontdekken wat jij voor hen kunt betekenen. Zij gebruiken Google immers om oplossingen te vinden voor hun problemen. Zorg dat ze jouw oplossing vinden. Vertel je publiek wat jij voor hen kunt doen, hoe je het doet en waarom jouw product onmisbaar is. Zo maak je ook duidelijk dat jij anders bent dan de concurrenten.

de juiste doelgroep aanspreken. Je wil potentiële klanten kennis laten maken met jouw product of dienst en hen overtuigen van je expertise. Hoe meer relevante en kwalitatieve content er op je blog of website staat, hoe meer kans dat jij je prospecten zult bereiken. Als jouw inhoud zich achter een betaalmuur bevindt, bereik je daarentegen een veel kleiner publiek. Jammer, toch?

krachtige ideeën delen. Interessante informatie wordt gedeeld en becommentarieerd. Wie tevreden is van je diensten, kan je vrij beschikbare content met zijn vrienden delen. Zo groeit niet alleen je naamsbekendheid, maar ook de bekendheid van je ideeën. Zit de content weggestopt, dan is delen heel wat minder vanzelfsprekend.

Vertel je publiek wat jij voor hen kunt doen, hoe je het doet en waarom jouw product onmisbaar is. Zo maak je duidelijk dat jij anders bent dan de concurrenten.

Click to tweet!

partners aantrekken. Content is er voor iedereen. Jouw artikelen over je ervaring en bedrijfsexpertise zullen uiteindelijk ook hun weg vinden naar partners uit de sector.

mogelijkheden tonen. Je bezoeker is geïnteresseerd in jouw product en dat is goed nieuws. Maar de kans is groot dat hij maar één toepassing kent. Gebruik content marketing om suggesties te doen. Toon hoe jouw product een meerwaarde kan betekenen in het leven van je prospect.

kritische vragen beantwoorden. Jouw prospect twijfelt misschien nog over zijn mogelijkheden. Het is belangrijk om veelvoorkomende vragen te beantwoorden. “Klopt het dat jullie product minder geschikt is voor deze toepassing?” Zulke vragen kun je maar beter beantwoorden voor ze een reden worden om níét bij jou aan te kloppen. Ook dat doe je met vrij beschikbare, zoekmachinevriendelijke content.

een voorproefje serveren. Draait jouw zaak om advies of expertise? Dan loont het om je prospecten een voorproefje te geven van het soort informatie dat je betalend aanbiedt. Als de amuse-gueule smaakt, hebben je prospecten vast ook vertrouwen in de hoofdschotel.

Sommige content gooi je beter niet te grabbel

De waarde van vrij beschikbare content is overduidelijk. Toch doe je er soms beter aan bepaalde content niet met iedereen te delen:

Jouw informatie is bijzonder waardevol. Kan de lezer er heel veel tijd mee uitsparen of er rijk door worden? Als jouw informatie daartoe in staat is, is je prospect meer dan waarschijnlijk bereid om ervoor te betalen. Die informatie weggeven is dus geen goed idee.

Jouw informatie is zeldzaam en moeilijk te verkrijgen. Is jouw bedrijf de enige speler met toegang tot deze unieke gegevens? Gaat het om gespecialiseerde expertise waar je concurrenten niet over beschikken? Dan loont het om je content zo lang mogelijk achter een betaalmuur te bewaren. Zolang andere partijen niet over dezelfde kennis beschikken, kun je ze gebruiken om jouw eigen klanten mee te belonen.

To give or to sell

Voor bepaalde zaken willen mensen maar al te graag betalen. Zeker als ze op zoek zijn naar gedetailleerde, betrouwbare informatie over een belangrijk onderwerp, zijn mensen meer geneigd om voor een betalende bron te kiezen. Een oplossing waarvoor je moet betalen, straalt namelijk autoriteit en betrouwbaarheid uit.

Toch kun je ook met gratis inhoud bouwen aan een geloofwaardig en waardevol merk. Content marketing is een beproefde methode om bestaande klanten te informeren, nieuwe leads te genereren en een sterk imago op te bouwen. Relevante inhoud laat jou als bedrijf toe om de gewenste doelgroep te overtuigen van de waarde van je product.

Kun je überhaupt te veel informatie delen met je potentiële klanten? Wij geloven van niet. Je kunt als bedrijf niet té hulpvaardig of té vrijgevig zijn. Je prospecten weten een website of blog boordevol zinvolle en bruikbare inhoud altijd te waarderen. Dat loont, nu of later.

 

Executive Summary

Je vakkennis en expertise zijn goud waard. Maar hoeveel en welke inhoud kun je gratis met prospecten delen zonder je onderneming te schaden? Veel, zo blijkt.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *