Hoe pak je content personalization aan?

content-personlizationContent personalization is hot. Het is tegelijkertijd een opportuniteit en een bedreiging. Als je gepersonaliseerde content op de juiste manier gebruikt, zal je er veel ROI uit halen. Doe je het niet of niet op de juiste manier, dan loop je heel wat traffic en klanten mis.

Mensen zijn al lang niet meer tevreden met een gepersonaliseerde e-mail waarin alleen hun naam bovenaan prijkt. Ze willen content op maat ontvangen waarin ze meteen doelgerichte antwoorden vinden op hun vragen, of ze nu een computer, tablet of smartphone gebruiken.

Veel marketeers die met content personalization beginnen, zien door de bomen het bos niet. Ze beschouwen het als een hele klus om een gepersonaliseerde content strategie uit te werken. Maar dat hoeft niet, je vertrekt het best vanuit drie criteria: kies het juiste kanaal, het juiste device en hou rekening met de consumer decision
journey
.

Welk kanaal gebruik je?

1. On-page content personalization
Bedrijven zoals Amazon zijn ijzersterk in het toepassen van on-page personalization. In real time zorgen ze ervoor dat de content perfect is afgestemd op de behoeften en wensen van de bezoekers. Hoe slagen ze daarin? Door het gedrag bij te houden en ook rekening te houden met conversies die bezoekers registreren.

2. Social media
De juiste gepersonaliseerde content via social media kan goede resultaten opleveren, op voorwaarde dat je het op de juiste manier aanpakt. Let wel op geautomatiseerde tools want daarmee loop je het risico dat je inspanningen niet het gewenste resultaat opleveren.

3. Gepersonaliseerde e-mails
Content personalization wordt het meeste gebruikt in e-mails. Vermijd overkill! Sommige marketeers gaan wel heel ver in het personaliseren, terwijl je dan net het tegenovergestelde effect verkrijgt. Hou het dus subtiel en overdrijf niet.

De consumer decision journey

Je content afstemmen op de zogenaamde consumer decision journey is heel efficiënt. In welke fase van het aankoopproces bevindt iemand zich? Website bezoeker, lead, content-marketing-laptop-smartphone-tabletsubscriber,… Als je je content strategie hierop kan afstemmen, levert je dat gegarandeerd resultaat op. Uiteraard zal je bestaande klanten andere content voorschotelen dan mensen die nog geen klant zijn.

Het juiste device

Desktop, laptop, tablet of smartphone? Je content moet aansluiten bij het soort device dat je prospecten en klanten gebruiken. Als je hier tegen zondigt, zal je content marketing strategie faliekant aflopen. Responsive design zorgt ervoor dat je content altijd op verschillende devices zijn afgestemd. Veel bedrijven kiezen er ook voor om een mobiele site te maken, wat met het stijgend aandeel van mobile geen overbodige luxe is.

Eigenlijk is gepersonaliseerde content geen keuze meer, maar een absolute must om je content marketing inspanningen optimaal te doen renderen.

Executive Summary

Content personlization is eigenlijk geen keuze meer, maar een must
Gebruik het juiste kanaal, het juiste device en hou rekening met de consumer decision journey.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *