Hoe je uit een onsexy idee toch 10 bloedstollende blogartikels puurt

qm-bloedstollende-content

Bloggen begint bij goeie en creatieve ideeën. Veel moeilijker wordt het als de inspiratie is uitgeput of het vertrekpunt ronduit onsexy is. Toch is het ook dan mogelijk om aantrekkelijke en razend interessante content te schrijven. Met onze tips leer je uit een schijnbaar saaie boodschap toch spannende blogartikels te puren.


01/

De x-factor

blogartikelsStel: je hebt de opdracht gekregen om tien blogartikels te schrijven, maar je eigenlijke boodschap beperkt zich tot een 150-tal woorden die meer als een droog persbericht lezen dan een boeiend verhaal. Bovendien is je vertrekpunt niet meteen wereldschokkend te noemen. Je verkoopt kampeermateriaal en je wilt het publiek laten kennismaken met het aanbod.

In plaats van in één artikel je hele aanbod aan kampeermateriaal op te lijsten, kan je aan elk product beter één artikel wijden. Op die manier kan je meer aandacht schenken aan de unieke x-factor van elk kampeerartikel en je doelpubliek gerichter targeten.

02/

Customer testimonial

Een customer testimonial is de online variant van mond-tot-mondreclame en vormt altijd een meerwaarde voor je content marketing. Tip: zorg ervoor dat je unique selling proposition goed naar voren komt!
03/

Burenliefde

Als je in je kampeerzaak geen wandelschoenen verkoopt, promoot dan winkels die dat wel doen en link door naar hun website. Zo creëer je online goodwill, niet onbelangrijk vanuit linkbuilding-oogpunt. Bovendien spreek je op die manier álle kampeerliefhebbers aan. Uiteindelijk komt het er vooral op aan om een meerwaarde te creëren. Kan je je klanten niet rechtstreeks verder helpen? Doe het dan onrechtstreeks, door hen door te verwijzen.
04/

Een voorbeeldteam

Stel je medewerkers één voor één voor en toon aan dat ze echte kampeerfans zijn. Het is dé ideale manier om een persoonlijke band op te bouwen met je klanten. Om hen definitief aan je te binden, is een tastbare online identiteit namelijk cruciaal. Persoonlijkheid, daar draait het om!

In dat opzicht is humor een dankbaar ingrediënt voor je blogpost. Door je thema op een grappige manier in de kijker te zetten, verhoog je de kans op online viraliteit: je blogartikel wordt sneller geliket én gedeeld. Bovendien maakt humor de toon van je stuk aangenamer en persoonlijker.

Een customer testimonial is de online variant van mond-tot-mondreclame

Click to tweet!

05/

Achter de schermen

Geef de bezoekers van je blog een unieke kijk op wat er achter de schermen van je kampeerzaak gebeurt. Je zou ervan versteld staan hoeveel trafiek dit lokt!
06/

Een streepje filosofie

Gebruik je blog om de missie en waarden van je onderneming op een creatieve manier in de verf te zetten. De informele toon van een blog geeft je de kans om moeilijke thema’s bevattelijk te maken voor een breed publiek. Spring hier wel voorzichtig mee om. Een te commerciële invalshoek werkt averechts.
07/

Visueel spektakel

De bezoeker van je blog wil niet alleen lezen maar vooral kijken. Zeker als het om een kampeerwinkel gaat. Stel je aanbod op een inspirerende manier voor met foto’s, slideshows, video’s, … Die zogeheten ‘rich content’ biedt ook heel wat voordelen op het vlak van SEO (tagging, structured data, …). Engagerende content zorgt er ten slotte voor dat bezoekers langer op je pagina blijven en vaker terugkomen.
08/

Exclusieve interviews

Je blogartikel is de perfecte plaats om een bekend persoon aan het woord te laten. Mooie bezoekcijfers gegarandeerd! Wat dacht je van een exclusief interview met een kampeerfreak als Tom Waes?
09/

Reviews

Blogbezoekers zijn altijd geïnteresseerd in relevante meningen over verwante producten. Reisgidsen, apps, websites, … bespreek ze allemaal op je kampeerblog!
10/

Tips & tricks

Het onlinepubliek wil zich niet alleen ontspannen, maar ook bijleren. Tips & tricks over alle mogelijke onderwerpen zijn de perfecte manier om meer verkeer naar je website te lokken. Op die manier kan je bovendien uitgroeien tot een autoriteit in je vakgebied (thought leadership!).

Executive Summary

Droge materie leent zich gemakkelijker tot een blogartikel dan je denkt. Zolang je het maar goed aanpakt. Van een interview met Tom Waes tot een productrecensie, alles is mogelijk!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *