Het geheim van een succesvolle content marketing-strategie? Vertel een verhaal

De meest succesvolle marketingcampagnes beperken zich niet tot het simpelweg aanprijzen van producten of diensten, ze vertellen een verhaal. Het grote voordeel van content marketing is dat je dat verhaal zowel in woord, beeld als klank kan verspreiden.

vertel-een-verhaal-300x208Ervaring centraal

Eerst een woordje over ‘verhalen’ als content-strategie. Wie gaat niet door de knieën voor een origineel en mooi verteld verhaal? Hollywood begaat er alvast een moord voor. Maar ook als marketingmanager heb je een verhaal te vertellen. Daarbij staat ‘ervaring’ centraal: bijvoorbeeld van klanten wiens leven op de een of andere manier veranderd is dankzij jouw product of dienst. Of verhalen van werknemers, die als ambassadeurs van jouw bedrijf je filosofie elke dag concreet maken.

De content marketing-campagne van MasterCard

Een voorbeeld: MasterCard Nederland gooit op dit moment hoge ogen met een online campagne rond Het Vlaamsch Broodhuys, een zogenaamde ‘cashloze bakker’. De campagne vertelt het verhaal van Dimitri Roels, die enkele jaren geleden besloot zijn carrière als chef-kok in een toprestaurant aan de kant te schuiven voor zijn oude liefde: broodbakken. Niet veel later ging hij ‘cashless’ met zijn bakkerij. Dat is hygiënischer – geen vuil wisselgeld meer in de handen van het personeel – én vlotter. MasterCard sprong op de kar en maakte het verhaal van Dimitri Roels wereldkundig via het internet.

Blog, filmpje én sociale media

Er werd een blogbericht gemaakt, er verscheen een filmpje (zie hieronder) en met de hulp van de sociale media werd het verhaal een ware hype. Missie geslaagd voor MasterCard, dat in Het Vlaamsch Broodhuys hun relatief abstracte dienst (betaalkaarten) concreet zag worden. De MasterCard-campagne maakt duidelijk tot wat een sterk verhaal in staat is. Bovendien is het ook een voorbeeld van succesvolle content-verspreiding. Hét grote voordeel van content marketing is dat je op alle fronten tegelijk kan strijden: in woord, beeld en klank. In plaats van te focussen op een website die de lezer overdonderd met tonnen informatie doen veel bedrijven er beter aan om te focussen op waardevolle online content, zoals hierboven beschreven. Maak daarbij gebruik van alle mogelijke middelen. En als je dat niet ziet zitten, zoek dan een specialist op die je online marketing-campagne op poten kan zetten.

Executive Summary

De online campagne van MasterCard bewijst het: wie een sterk verhaal te vertellen heeft, scoort.

Verspreid het dan ook via zoveel mogelijk kanalen!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *