Fantastische titels schrijven, zo doe je dat!

Tips om goede titels te leren schrijven

titels

De titel van je artikel of blogpost is het eerste wat de lezer ziet. Hij speelt een grote rol in de beslissing om al dan niet verder te lezen. Een goede titel is dus een van de belangrijkste onderdelen van je tekst. Het is de uitgelezen kans om een goede eerste indruk te maken en lezers aan te trekken.

Het belang van een aantrekkelijke titel

Een aantrekkelijke titel is van belang bij alle soorten content: blogs, artikels, advertenties, onderwerpregels van e-mails, websitepagina’s en ga zo maar door. Een eerste stap in de richting van het schrijven van betere titels is registreren welke titels je doelgroep aanspreken en welke niet. Stuur identieke e-mails met verschillende titels en doe hetzelfde voor advertenties. Registreer het aantal mensen dat doorklikt, en hou zeker ook het aantal lezers per blogpost bij. Door te analyseren leer je al snel welk type titel populair is bij jouw publiek. Zorg er in elk geval voor dat alle titels relevant zijn voor je lezers. Stel jezelf de vraag: is dit een titel waar ik op zou klikken?

Verschillende soorten titels schrijven

Er zijn verschillende soorten titels. We zetten enkele courante types op een rijtje, zodat je een goede keuze kan maken.

Het nieuwtje

Een goede titel bedenken om iets nieuws aan te kondigen is meestal niet zo moeilijk. Je kan dit type titel gebruiken als je bijvoorbeeld een nieuw product lanceert. Een voorbeeld hiervan is de titel “Succesvolle management buy-out bij Queromedia”.

Call-to-action

Een call-to-action integreren in je titel doe je door de titel als een vraag te presenteren. Op die manier lijkt het alsof je de lezer iets vraagt en voelt die zich aangesproken. Titels zoals “Het tabblad mogelijkheden in Adwords, gebruik je het al?” horen in deze categorie.

Hoe-titels

Een titel met ‘hoe’, of in het Engels ‘How to’ erin is altijd aantrekkelijk, en je kan het bovendien op bijna elk onderwerp toepassen. Bovendien leer je je publiek iets nieuws, zodat je je positie als autoriteit versterkt. “How to: effectieve how to content schrijven” is hier een voorbeeld van, en zet je meteen op weg voor de rest van je artikel.

Een promotie

Deze titels zeggen meteen waar het op staat: dit kunnen wij je aanbieden. Denk hierbij aan titels zoals: “Nu 30% korting op alle grasmachines” of “Gratis verzending bij aankoop van minstens 50 euro aan schoenen”.

Lijstjes

Titels zoals “3 redenen om je SEO uit te besteden” en “4 content marketing mythes ontkracht” zijn erg aantrekkelijk. Je lezers weten misschien al wel enkele van de punten die je aanhaalt, maar ze zullen toch erg benieuwd zijn om hun kennis aan te vullen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *