Daarom werkt je content marketing niet

content-marketing

Vrijwel alle bedrijven springen mee op de trein en doen aan content marketing. Jammer genoeg is dit niet voor iedereen even succesvol. Hoe val je tegenwoordig nog op in een internet dat bomvol staat met content? In dit artikel lees je waarom je content marketing niet het gewenste resultaat oplevert en waar het misloopt.

Je hebt geen content marketingstrategie

Elke vorm van marketing heeft een afgebakende strategie nodig. Dus ook content marketing. Zonder duidelijke strategie ga je ondoordacht te werk. Hier zijn enkele tips voor een goede contentstrategie:

  • Maak een duidelijk plan op en documenteer alles.
  • Definieer je doelen en KPI’s.
  • Pas je strategie regelmatig aan.
  • Geef je strategie niet uit handen. Werk ze zelf uit.
  • Content creëren en publiceren is geen strategie. Er komt veel meer bij kijken. Zorg dat je je contentstrategie verzorgt van a tot z.

Wil je meer weten over hoe je een geslaagde contentstrategie op poten zet? In dit artikel lees je alles over een geslaagde contentstrategie anno 2015.

De kost per lead of conversie bij content marketing ligt tot de helft lager dan bij traditionele marketing.

Click to tweet!

Je bent gierig op content marketing

Content marketing vergt een aanzienlijke investering. De concurrentie is erg groot en het is de bedoeling dat je beter bent. Geld dat je in content marketing pompt, is niet verloren. De ROI van content marketing is namelijk heel goed. Zolang je content fris en up-to-date blijft, zijn dit uitstekende ‘passieve’ inkomsten. De kost per lead of conversie bij content marketing ligt tot de helft lager dan bij traditionele marketing.

Ga niet lukraak te werk. Neem je strategie erbij en stel een budgetplan op. Zorg ervoor dat je specialisten in huis hebt om je strategie in de praktijk uit te voeren.

Je promoot je content niet

Heb je goede content gecreëerd en gepubliceerd? Dan moet je die promoten. Je kunt je content gemakkelijk verspreiden via e-mail marketing, sociale media, reacties op andere websites of blogs, …

Je publiceert slechte content

Slechte content rendeert niet. Je inspanningen komen als een boemerang in je gezicht terecht en je krijgt een slecht imago. Spendeer voldoende tijd aan het vinden van goede topics en invalshoeken voor originele content.

Je concurrentie is te sterk

Steekt je concurrentie er met kop en schouders bovenuit op vlak van content marketing? Dat is een probleem, maar eentje dat je kunt aanpakken.

  • Blijf goede content maken. Laat je niet ontmoedigen en ‘keep going’.
  • Soms is het beter een specifieker publiek aan te spreken dan dezelfde algemene doelgroep te beconcurreren. Door regelmatig goede en specifieke content te publiceren, kun je een groep vaste volgers creëren.
  • Analyseer je concurrentie. Waarover hebben ze nog niets gepubliceerd? Kopieer je concurrentie niet, maar vind nieuwe invalshoeken die zij niet hebben.

Je hebt geen geduld

Geduld is een schone deugd, zeker bij content marketing. Panikeer niet als de resultaten op zich laten wachten. Content heeft tijd nodig. Het duurt doorgaans maanden vooraleer je content rendeert. Content marketing focust namelijk op de lange termijn.

Je content is niet SEO-proof

Content en SEO gaan hand in hand. Ze vullen elkaar aan. Als je goede content hebt, maar slechte SEO, dan zul je niet gevonden worden in de zoekresultaten. Zorg dus dat je content SEO-proof is.

Je bent niet realistisch

Overal prijzen marketeers content marketing de hemel in. Je verwacht geweldige resultaten, maar je maakt ze niet waar. Sta met je beide voeten op grond en stel realistische doelstellingen op. Je verkeer verdubbelen of je omzet vertienvoudigen zit er niet meteen in. Neem kleine stapjes en leg daarna de lat telkens ietsje hoger.

Je gebruikt geen vlot leesbare taal

Content moet persoonlijk zijn. Het is de bedoeling een band op te bouwen met je doelpubliek. Laat je stijve hark thuis en steek af en toe wat humor in je teksten. Zo hou je je content licht en aantrekkelijk.

Executive Summary

Doe je aan content marketing, maar rendeert je content marketing niet? In dit artikel nemen we de meest gemaakte fouten op het gebied van content marketing onder de loep.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *